Medarbejdere og borgere dropper den hårde tone
Medarbejderne i Ringkøbing-Skjern Kommune har gjort op med den hårde tone ved at sætte fokus på, at borgere og medarbejdere skal tale ordentligt til hinanden.
I uge 11 i Ringkøbing-Skjern kommune spurgte medarbejderne borgerne, om de ville være med til at have en bedre tone overfor hinanden. 'Vi taler ordentligt - vil du være med?' lød kampagnens slogan, og HR-konsulent Ole Muff Andersen forklarer, at det er vigtigt, at den gode tone starter hos medarbejderne.
- Vi kan ikke bede borgerne om at tale pænt til os uden selv at gøre noget. Så vi aftalte interne indsatser, som løb af stablen, inden vi gik ud til borgerne. Vi bad blandt andet de lokale MED-udvalg om at drøfte, hvad der er en god tone på deres arbejdsplads, hvad man skal finde sig i, og hvordan man selv taler til borgerne, siger han.
Initiativet til kampagnen opstod på et møde i HovedMED i 2014, hvor kommunaldirektøren, Niels Erik Kjærgaard, spurgte medarbejderne, om de kunne mærke, at tonen var blevet hårdere. Det kunne mange af dem godt nikke genkendende til, og efterfølgende blev der nedsat en arbejdsgruppe, der skulle have fokus på tonen mellem medarbejdere og borgere.
LÆS OGSÅ: TEMA: Forebyg vold og konflikter på jobbet
Det gode budskab
Kampagnen skulle blandt andet sende et signal til særligt medarbejderne om, at deres arbejdsmiljø er vigtigt, og at der bliver taget hånd om dem. Det budskab tager jobkonsulent og tillidsrepræsentant i jobcentret i Skjern, Tina Birkeholm, der rådgiver ledige på dagpenge, gerne imod. For hende er det vigtigt, at ledelsen anerkender, at tonen kan være hård, og at der nogle gange opstår problemer.
- Det er dejligt, at ledelsen tænker på os og anerkender, at der opstår de her problemer, men at vi også har den faglige kompetence til at gøre vores job. Når borgerne nogle gange bliver frustrerede, er det ikke på grund af os, men her er det vigtigt at afdække deres problemer og anerkende dem, siger Tina Birkeholm og uddyber:
- Det sender også et signal til borgeren om, at vi forstår, at de kan blive frustrerede, og at vi også gør en indsats for at møde dem på den rigtige måde.
Tina Birkeholm fortæller også, at de på hendes arbejdsplads har beholdt en plakat fra kampagnen, så budskabet om den gode tone stadig er synligt. Nogle af hendes kollegaer har hængt deres badges med sloganet op, selvom kampagnen for længst er slut. Ole Muff Andersen mener stadig, at der skal holdes fokus på, at tonen forbliver god, hvilket man fra HovedMED-udvalgets side vil spørge ind til i de kommende arbejdsmiljøundersøgelser.
LÆS OGSÅ: Forebyg vold og konflikter med små film
Coaching af borgerne
Ringkøbing-Skjern Kommune har givet et særligt tilbud til medarbejderne på beskæftigelsesområdet, så de kan blive endnu bedre til at gå i dialog med borgerne. Tilbuddet betyder, at medarbejderne kan tage en coachuddannelse eller et kortere forløb med fokus på coachingteknikker. Uddannelsen har gjort en stor forskel for Tina Birkeholm.
- Jeg er blevet mere skarp på, hvordan jeg skal håndtere borgeren, der sidder overfor mig. Det handler jo rigtigt meget om, hvordan man kommunikerer, og de redskaber er jeg blevet skarpere på, fortæller hun og uddyber:
- Jeg bruger det særligt til at spørge ind til borgerne og spørge ind til deres frustrationer. Så er det måske fordi, man ikke kan finde arbejde, men når jeg spørger ind på den rigtige måde, gør vi tingene mere synlige, og så er det måske i virkeligheden nogle andre ting, der trykker.
Ifølge hende har de allerede rigtig meget fokus på mødet og tonen overfor borgeren på hendes arbejdsplads, og kampagnen har nærmere været med til at styrke det, som hun og hendes kolleger kunne i forvejen. De har fået talt endnu mere om, hvad de er gode til, hvad de skal gøre mere og mindre af i forbindelse med kampagnen. Og dialogen med kollegerne er også blevet kvalificeret af coachuddannelsen.
- Vi bruger hinanden meget, og vi bruger også coaching som intern supervision, hvis nogen har haft en dårlig oplevelse. Så får vi talt om det og lagt det på hylden.
LÆS OGSÅ: Supervision som udviklingsværktøj
Succesrig indsats
Generelt mener Tina Birkeholm, at hun og hendes kolleger har et godt forhold til borgerne. Hun fortæller, at hun har oplevet, at en ledig borger kom i job og efterfølgende ringede til hende for at sige tak for hjælpen. De har i øvrigt også fået ros for kampagnen 'Vi taler ordentligt'.
Borgerne har da også vist stor interesse for netop denne kampagne, fortæller Ole Muff Andersen.
-Vi kan se, at besøgstallene på nyhederne om denne kampagne har været langt større end tidligere, så det må have rørt noget ude hos borgerne, siger han.
Et af tiltagene i kampagneugen var, at borgerne kunne livechatte med medarbejderne på kommunens Facebookside. Selvom det ikke blev benyttet særlig meget, synes Tina Birkeholm alligevel, at det var en god idé.
- Det, synes jeg, var interessant, fordi vi kunne komme lidt tættere på hinanden og skabe en dialog, som vi normalt ikke har, siger hun.