Fælles-skaberne i Holbæk

Holbæk: Her er fælles-skaberens kompetencer

Det kræver sin medarbejder at fungere som bindeled, vejviser og katalysator mellem kommunen og borgerne. Se her, hvad en fælles-skaber skal kunne ifølge Holbæk Kommune

Af Irene Aya Schou 15/06/2016

Borgere, virksomheder, foreninger og andre ikke-kommunale aktører inddrages i stigende grad i løsningen af kerneopgaven.

Denne samskabelse eller borgerinddragelse stiller store krav til de medarbejdere, der har til opgave at bygge bro mellem frivillige, foreninger, politikere og administration.

I Holbæk Kommune kaldes disse ansatte fælles-skabere, i andre kommuner frivillighedskoordinatorer eller noget helt tredje. Fælles for dem er, at de skal inspirere til og understøtte fællesskaber af mange forskellige slags.

- Det er et fantastisk job, siger Lone Nørgaard Larsen, der er fælles-skaber i Ugerløse, Knabstrup og Mørkøv og derudover sundhedskonsulent i kommunen.   

Hun deltager i næsten alle de borgermøder, flagdage og visions- og fremtidsseminarer, hun bliver inviteret til – ofte i rollen som procesfacilitator, da hun er uddannet proceskonsulent.

- For at være fællesskaber skal man brænde for at få samarbejdet til at fungere og kunne se en sag fra flere sider. Man skal f.eks. kunne se, at det, nogle kalder brok, er energi, hvor folk har noget på hjertet. Det er bedre end at sidde i sofaen, siger Lone Nørgaard Larsen.

LÆS OGSÅ: Fælles-skabere binder borgere og kommune sammen

Ressourcedetektiver

I Holbæk Kommune har man defineret følgende kvalifikationer og kompetencer som vigtige for gruppen af fælles-skabere.

  • Forståelse for det politiske system og bred viden om den kommunale sektor, foreninger, frivillighed og lokaldemokrati
  • Forståelse for at arbejde i en politisk styret organisation
  • Viden om hvad der sker i kommunen, internt og eksternt, eller viden om hvem der ved det.
  • Kunne gå i front på forandringsprocesser, og give slip så snart processen køre
  • Have stærke samarbejdsevner og evner til at arbejde motiverende
  • Håndtere høj kompleksitet i arbejdet
  • Have kommunikative evner (mundligt og skriftligt)
  • Være intern og ekstern ressourcedetektorer, dvs. finde de personer, der har viljen, energien, idéerne og tiden
  • Være intern og ekstern oversætter og formidler, dvs. at oversætte internt og ekstern, hvad der rører sig, samt er af udfordringer, tendenser og mål
  • Være medbygger, dvs. at inspirere, ”at så ide-frø”, koble de rigtige folk, hjælpe i gang
  • Være intern kulturskaber, dvs. at formidle de gode eksempler til kolleger om hvordan de helt praktisk kan komme i gang med at samskabe
  • Være stærk i at opbygge og vedligeholde relationer med mange forskellige mennesker, herunder have en god situationsfornemmelse og diplomatisk sans

Behov for efteruddannelse

Listen over vigtige kompetencer er lang, og Lotte Rømer Grove, koordinator for fælles-skaberne i Holbæk Kommune understreger da også, at gruppen har brug for løbende efteruddannelse.

- Vi har været i gang i godt halvandet år og ved nu, hvad der skal til. Vi kan også se, hvor der er behov for kompetenceudvikling, bl.a. skal vi have flere redskaber til netværksdannelse, for det er helt utrolig meget det, vi laver. Netværksdannelse på tværs af hierarkier og arenaer, siger hun.

Som fælles-skaber skal man nemlig både kunne navigere i forhold til en udvalgsformand, en borger, en embedsmand og en fagmedarbejder - alle med hver sin interesse, understreger Lotte Rømer Grove.

- Der kan hurtig blive mange aktører, og fælles-skaberen skal have blik for, hvordan man sætter en konstruktiv scene, siger hun.

I efteruddannelsen skal fælles-skaberne også have redskaber til, hvordan gruppen kan gå bredere ud til kommunens medarbejdere og borgerne f.eks. gennem de sociale medier.

- Vi skal have lavet en Facebook-gruppe, så vi ikke kun får fat i de lokaldemokrati-engagerede eller de dedikerede frivillige. Vi vil gerne i kontakt med alle mulige borgere. Der er en masse arbejde forude, siger Lotte Rømer Grove.  

Om Fælles-skaberne
  • Konstruktionen med fælles-skabere blev besluttet af Holbæk Byråd i foråret 2015 som led i kommunes nye dialogmodel Holbæk i Fællesskab, der handler om, at politikere og medarbejdere involverer og samskaber med borgere, virksomheder, foreninger og andre relevante interessenter – og samtidig sikre høj kvalitet i løsning af kerneopgaven.
  • Hver fælles-skaber er kontaktperson for et til to lokalområder. Hver fælles-skaber er desuden forankret i et af kommunens fem kerneområder: Læring og trivsel, Uddannelse til alle unge, Beskæftigelse - alle kan bidrage, Vækst og bæredygtighed og Aktiv hele livet.
  • Derudover er der en integrationskoordinator og en medarbejder fra Kultur- og fritidsforvaltningen tilknyttet.

Fælles-skaberne har tre hovedopgaver:

  • Være bindeled og vejviser, når borgerne vil noget med kommunen og fremme stærke og handlekraftige lokalsamfund.
  • Formidle hvad kommunen har gang i på kerneområderne til borgere og frivillige og understøtte byrådet i dets borgerinvolverende arbejde.
  • Yde rådgivning og støtte til frivillige foreninger i hele kommunen, idet de bemander FrivilligCenter Holbæk.

Målsætning for fælles-skaberne:

  • Flere borgere deltager i valg til byråd, regionsråd, folketing og europaparlament.
  • Færre borgere føler sig ensomme og står uden for fællesskaberne.
  • Flere borgere tager del i fællesskabet og er aktive i foreninger, fritidsklub eller selvorganiserede aktiviteter.hol