Det trivselsskabende teamsamarbejde

SORAS i Aarhus handler på baggrund af trivselsmålinger og deres resultater. Arbejdspladsen er en af 13 kommunale eksempler, som er en del af modellen 'Veje til trivsel – fra måling til handling', der viser de forskellige faser af arbejdet med trivsel.

Af Personaleweb 14/01/2013
KL,
KTO

SORAS i Aarhus har i den sidste årrække udvidet deres brugergruppe, idet flere borgere med autisme bliver boende i eget hjem. Det har betydet nye og mere selvstyrende teams samt et behov for at udvikle fagligheden. Tidligere havde medarbejderne alene kontaktpersonfunktion for et antal borgere, men nu er de mindst to medarbejdere om hver borger. Det betyder bedre muligheder for at sparre om indsatsen i forhold til den enkelte borger og højere grad af fleksibilitet i opgaveløsningen.

LÆS OGSÅ: Tredje fase: resultater af målinger

Det har SORAS gjort

SORAS har fokuseret på, hvad der skaber og hæmmer trivsel i teamsamarbejdet, og de enkelte teams har fundet frem til egne indsatsområder og handlingsplaner.

SORAS har i samarbejde med en ekstern konsulent gennemført følgende:

  • Spørgeskema om trivsel i teamsamarbejdet er udfyldt af alle teammedlemmer (kortlægning).
  • Spørgeskemaet er fulgt op af et to-timers interview med hvert team (kortlægning og fortolkning).
  • Temadag, hvor teamene med baggrund i spørgeskema og interview har prioriteret indsatsområder og opstillet handlingsplaner. Handlingsplanerne drejer sig om, hvordan trivsel i teamet kan forbedres (fortolkning, prioritering og handlinger). De valgte indsatsområder er blandt andet:
  1. tydelighed om mål
  2. roller
  3. beslutningsprocesser
  4. kommunikation og konflikthåndtering
  5. struktur på møder
  6. faglig sparring

Til at lede processen hele vejen fra måling til handling er der nedsat et trivselsudvalg, hvor en medarbejder fra hvert team er repræsenteret. Også tillids- og arbejdsmiljørepræsentant samt ledelsen er med i udvalget. Det har været vigtigt for at kunne sammentænke indsatsen med øvrige arbejdsmiljø- og trivselstiltag i organisationen.

Trivselsudvalget har gennem hele processen været opmærksom på, hvordan de inddrager øvrige medarbejdere og kommunikerer omkring projektet.

Resultater og effekt

Ved at fokusere på det daglige teamsamarbejde er arbejdsmiljøindsatsen blevet en integreret del af det daglige arbejde. Trivsel er ikke noget, man kun taler om ved sjældne lejligheder.

Alle medarbejdere har fremhævet projektet som godt og givende. SORAS fortæller om følgende effekter:

  • Større fokus på egen rolle, faglighed og deltagelse i team.
  • Relationerne i teamene er forbedret.
  • Øget støtte fra teamet i relationen til borgerne. Medarbejderne reflekterer mere over, hvordan de og deres kommunikation virker over for kollegaer og borgere.
  • Det er blevet nemmere for teammedlemmerne at finde hinandens spidskompetencer.
  • Man er blevet bedre til at koordinere den faglige sparring. Holdningen er, at der skal findes tid og rum til denne.
  • Man arbejder mere intensivt med faglige metoder på møder. Enkelte medarbejdere er eksperter og får det udrullet til andre. Man kigger på borgeren gennem nogle særlige metodiske briller, så man kan formidle videre til resten af teamet.
  • Når man deler en borger, bliver man mindre psykisk belastet, fordi man har en kollega, som kender borgeren ligeså godt som en selv, og som man derfor nemt kan sparre og udvikle indsatsen sammen med.

Tips og gode råd

  • Vælg en komprimeret indsats, så holder man fokus.
  • Hav en gennemgående projektleder og forskellige underudvalg. Det sikrer ejerskab.
  • Inddrag medarbejderrepræsentanter i hele processen.
  • Lav en plan for, hvordan I holder fast i den positive udvikling, når projektet er slut.
  • Lav en lille spørgeskemaundersøgelse forud for en temadag. Det sætter refleksioner i gang og gør debatten livlig.

Denne artikel er en del af et tema om at skabe en god trivselsproces.

Om SORAS

SORAS i Aarhus kommune arbejder med bostøtte til personer med autisme. Medarbejdergruppen består hovedsageligt af pædagogisk uddannet personale.

I denne trivselsindsats har SORAS arbejdet med kortlægnings-, fortolknings-, prioriterings- og handlingsfaserne i trivselsprocessen.

Susanne Dalmer, SORAS, sdalme@aarhus.dk, 24961980

Formel

Udvikling og fokus på teamet, når teamet er omdrejningspunktet i arbejdet = bedre teamsamarbejde = øget trivsel