Koglerne

Her er de pionerer i sangglæde

Børnehaven Koglerne i Hørsholm er med i millionprojekt, der skal gøre sang og sangglæde til hverdag i 100 børnehaver. "Det er en fantastisk mulighed", lyder det samstemmende fra leder, ansatte og forældre.

Af Irene Aya Schou 28/09/2016

- Æblemand kom indenfor, æblemand kom indenfor. Så er der frugt børn.

En mand i fritidstøj og armygrøn kasket på hovedet slentrer syngende ud af en bjælkehytte. I hænderne har han en klokke og en bakke med friskskåret frugt. Han ringer med klokken, og børnene stimler sammen om ham.

- Har du nogle bananer? småsynger en pige med høj, fin stemme.

- Det er der faktisk. Der er pærer, æbler og bananer til jer, svarer manden syngende.

Hytten ligger langt ude i en skov i Nordsjælland. Børnene er mellem tre og seks år og går alle i skov- og musikbørnehaven Koglerne. 

Sætte sangen i system

Koglerne er én ud af syv pionerbørnehaver i projekt Sangglad - et millionprojekt, der over de næste fire år skal certificere 100 danske børnehaver som særlige sangbørnehaver.   

Som pionerbørnehave skal Koglerne, der ligger i Hørsholm Kommune, være med til at udvikle og formulere de overordnede mål, som en børnehave skal leve op til for at blive certificeret sangbørnehave. 

- Det er en fantastisk mulighed. Vi tænkte os ikke om to gange, da vi fik tilbuddet, siger manden med den armygrønne kasket.

Han hedder Lars Lindkvist Madsen og er leder af Koglerne. Selvom musik allerede i dag er en del af pædagogikken i den lille institution med 23 børn og 5 pædagoger/medhjælpere, kan det selvfølgelig altid blive bedre.

- Kan vi sætte musik og sang mere i system? Kan vi bruge det til at skabe et stærkere fællesskab? Kan vi tænke lidt mere didaktisk over, hvorfor vi gør som vi gør, for vi har jo alle dage sunget og brugt rim og remser, siger Lars Lindkvist Madsen.

Synge i lokal kirke

Når børnene ikke er i eller omkring den sorte bjælkehytte i skoven, holder de til i et hvidt hus i skovlysningen 500 meter væk. På den ene endevæg i opholdsstuen hænger plancher og plakater.

Her kan man bl.a. læse: "Eksternt samarbejde med kirken". "Aftale med bibliotekets sangpædagog." "Synge på plejehjem." "Både 1. og 2. stemme."  

- Vi havde en forældredag, hvor vi brainstormede på, hvad det vil sige at være pionerbørnehave, og hvordan vi gerne vil have, at det skal være, hvis vi lukker øjnene og spoler et par år frem, forklarer Lars Lindkvist Madsen.

Blandt ideerne er at bruge lokalområdet noget mere bl.a. kirken og biblioteket, udvikle Koglernes egen sangbog, lave et flerstemmigt børnekor og lade forældre komme og optræde.

- Forældrene er meget engagerede, og vi forventer også, at forældre deltager i arrangementer og har tid til at tale med os. Vi har haft en dag, hvor tre forældre tog deres instrumenter med og spillede klassisk koncert for os alle. Det var super fedt, siger han.

Sangkonsulent tilknyttet

Som pionerbørnehave i det store projekt, der bl.a. støttes af Nordea-fonden med 16 millioner kroner, får institutionen tilknyttet en sangkonsulent, Ulla Christensen.

Det er en helt unik mulighed, siger Lars Lindkvist Madsen.

- Vi er så privilegerede at få ca. 300 konsulenttimer med Ulla. De timer kan strække sig over en lang periode, så vi hele tiden har en sparringspartner, og hvor nogle timer kan bruges sammen med børnene og andre uden børn, siger han. 

For de ansatte er projekt Sangglad en stor udfordring. Men de er klar.

- Jeg spiller ikke selv et instrument, men jeg kan godt lide at synge med børnene, og jeg synes, musik er et rigtig godt pædagogisk værktøj både i forhold til fællesskab, sprogforståelse, hukommelse og for dens kulturbærende funktion, siger Eva Gibson, der er pædagog og uddannet børneyoga-lære.

Stemmetræning til pædagoger

Hendes kollega Anette Bejerholm spiller guitar og har fået professionel sangtræning. For hende er musik et naturligt pædagogisk redskab.

- Det bliver så spændende at komme i gang. Vi har ikke et færdigt mål fra start. Vi udvikler undervejs og sætter delmål sammen med vores sangkonsulent og Sangens Hus, siger Anette Bejerholm, der er tovholder på projektet.

Mens Anette spiller guitar, er lederen Lars stærk på trommer og har spillet med i et band i mange år. Eva er god til yoga, og på den måde supplerer personalet hinanden.

- Alle skal ikke kunne det samme, men det giver god mening at køre nogle fælles forløb f.eks. i stemmetræning. Det er her, at vores sangkonsulent kommer ind i billedet. Nogle af timerne kan bruges uden børn til at dygtiggøre os som personale, siger Anette Bejerholm.  

Morgensamling i skoven

- Med hænderne siger vi klap, klap klap. Men fødderne siger vi tramp, tramp, tramp.

Børn i fleecetrøjer og regnbukser står over for hinanden, mens de klapper hinanden i hænderne og tramper i jorden.

Anette Bejerholm står for dagens morgensamling ude i skoven. Det er et fast holdepunkt, hvor børnene laver små sanglege. Hun synger selv for og sørger for, at alle er med.

- At du må, huske på, sådan skal en polka gå, synger børn og voksne, inden børnene tager hinanden i hænderne og svinger rundt.

”Koglerne” leger endnu et par lege, så skal flere børn tisse.

- Vi laver en plan flere uger i forvejen, så vi ved, hvem der står for morgensamlingen. Der er altid sanglege, der går igen, men vi sætter også vores individuelle præg, siger Anette Bejerholm.

Glade forældre

For forældrene er det blot et ekstra plus, at børnehaven nu er pioner på sangområdet.

- Sang og musik giver meget til fællesskabet og styrker koncentrationsevnen, og Victor kommer allerede nu hjem og synger sange herfra, siger en travl mor og haster videre ud i morgentrafikken med lillebror på armen. 

En anden mor er ligeså begejstret.

- Jeg synes, det er dejligt, at der kommer mere målrettede og professionelle kræfter ind over. Begge mine piger synger meget derhjemme, og vi danser meget. Musik giver glæde og en fornemmelse for egen krop og egen formåen, og jeg er sikker på, at det vil hjælpe dem i læringsprocesser siden hen, siger moderen og vinker farvel til sine to piger - Casiie og Winnie.

Profilering nødvendigt

Leder Lars Lindkvist Madsen håber, at sangens positive effekter vil kunne måles - om et par år.

- Måske skal man snakke med de børn, der er gået ud: Hvad har I taget med herfra? Hvad gav det af glæde? Og snakke med forældrene. Hvis de nu siger: "De synger en masse herhjemme", så er det jo et godt barometer.

Beslutningen om at blive pionerbørnehave var nem at tage. Det drejer sig også om profilering, siger Lars.

- Vi kan godt mærke i disse år, hvor der også dukker private institutioner op, at vi skal lidt mere ud og gøre os synlige. Vi har et godt fundament og bliver anbefalet fra mund til mund, men vi kan ikke hvile på laurbærene især ikke i tider med faldende børnetal. Vi skal virkelig kende vores værdier, siger han. 

Kort om projekt Sangglad
  • Sangglad er et projekt målrettet børnehaver, som har et ønske om at give sangen en central plads i børnenes dagligdag, men som har brug for sangfaglig opbakning for at komme i gang og for at udvikle og forankre en sangprofil. 
  • Projektet etablerer frem til 2020, med støtte fra Nordea-fonden, 100 certificerede sangbørnehaver over hele landet.
  • En sangbørnehave en børnehave, hvor personalet kan noget særligt med sang, og hvor sang er en integreret del af hverdagen.
  • Interesserede institutioner kan henvende sig til Thomas Larsen Späth fra Sangens Hus, hvis de har lyst til at komme med i projektet i løbet af de næste år. Der er allerede åbnet en liste – og p.t. er der plads til flere, både til opstart i 2017 og i 2018. Henvenelse kan ske til thomas@sangenshus.dk
Om musik i Koglernes værdigrundlag

At musikken bruges til at motivere, inspirere og socialisere og giver børnene mulighed for, at træde frem som de er og give deres personlige bidrag til fællesskabet.

Motorik og sprog
Motorik og sprog

Få inspiration til at arbejde med den motoriske og den sproglige udvikling hos de 0-2-årige børn i dagpleje og vuggestue.
Du kan finde sange, lege og artikler om sprog og motorik her.