Mia Jørgensen

Skab mening og sammenhæng for kontorelever

Hvordan kan kommunerne blive skarpe på at tiltrække kontorelever? Og hvordan skruer man et motiverende og udviklende elevforløb sammen?

Af Pernille Søndergaard 19/09/2023
HK,
KL

- Når kommunerne skal rekruttere kontorelever, så står de med en udfordring, der handler om det brand eller image, de unge ser for sig, når de tænker ’Kommune’.

Det fortæller Mia Nyborg Jørgensen, som er specialkonsulent i Komponent - Kommunernes Udviklingscenter - og specialiseret i ledelse af unge. Hun er tilknyttet projekt "Karrierestart for kontorelever", som vil styrke det ledelsesmæssige og strategiske fokus på rekruttering af kommunale kontorelever.

- Mange af de unge tænker, at kommunen er noget med nogle filmapper, der ligger i et fjernt kontor og støver. Derfor er der brug for at skabe en fortælling om, hvor alsidig og meningsfuld hverdagen og arbejdet som kontorelev i en kommune kan være. Vi har en generation af unge, som i høj grad efterspørger mening i arbejdet. Så det skal stå klart, at du som kontorelev i kommunen bidrager til den samlede opgave med at skabe velfærdsiger Mia Nyborg Jørgensen

Samtidig er der brug for at tænke ind, at kontorfunktionen med bl.a. øget digitalisering og kunstig intelligens mv. er under forandring. Fremtidens kontorelev skal være skarp til proaktivt at kunne spotte behov og tendenser og sætte sig selv i spil. De kompetencer skal man som kommune appellere til.

Medarbejderne skal fortælle de gode historier

Men hvordan er det, kommunen kan få potentielle kontorelever i tale med fortællinger, som de unge kan se sig selv i?

Her peger Mia Nyborg Jørgensen på employer branding som et strategisk greb. Det handler kort fortalt om at aktivere nuværende medarbejderne - som er glade for deres arbejde - og motivere dem til at gå ud at fortælle de gode historier fra deres arbejdsplads.

- Det skal ikke bare stå på en hjemmeside. Det skal også fortælles fra menneske til menneske. Derfor skal ledelsen lade medarbejderne vide, at de kan spille en stor rolle for kommunens rekruttering ved, at de fortæller om deres arbejde nede i badmintonklubben eller til julefrokosten.  

Et godt omdømme styrker arbejdsglæde

Hun peger på, at rekruttering, onboarding og fastholdelse hænger tæt sammen. Nyere forskning fra Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse viser, at når man arbejder med sit omdømme, så har det også en positiv effekt på de medarbejdere, der allerede er ansat - og altså også kontoreleverne.

De spejler sig i det billede, der tegnes og tænker fx: 'Nå, det er sådan, folk kan se på dét at være kontorelev i kommunen. Det er jeg faktisk stolt af at være en del af.' På den måde styrkes arbejdsglæden og tilknytning til arbejdspladsen.

Karrierestart i lokalområdet

Ifølge Mia Nyborg Jørgensen gælder det især for kommunerne om at nå ud i nærmiljøet. En stor del af kontoreleverne er nemlig unge, der gerne vil finde en karrierestart i lokalområdet og ikke ønsker at rejse mod de større byer for at uddanne sig. Derfor er det vigtigt for kommunerne at tænke i lokal synlighed.

- Kommunerne kan fx stille sig tydeligt til rådighed som praktikplads over for folkeskolerne. De kan tilbyde at komme ud at fortælle, hvad man laver som administrativ medarbejder i en kommune. Der er flere og flere skoler, der takker ja til oplæg udefra, anbefaler Mia Nyborg Jørgensen. 

Hvad er meningen?

Men synlighed og et godt omdømme gør det ikke alene. Det gode uddannelsesforløb er helt afgørende for at fastholde den enkelte kontorelev. Her er det vigtigt at tage højde for, at den nye generation af unge ønsker involvering, medindflydelse og at blive taget med på råd.

Og så vil de unge gerne se en højere mening med deres uddannelse eller job: 'Når jeg sidder og laver den her administrative opgave, hvad er så det større mål?' 'Når jeg arbejder i en socialforvaltning, hvad er det for borgere, jeg er med til at gøre en forskel for?'

Det er den slags spørgsmål, som kontorelev-vejlederen skal kunne give svar på.

”Man kan sige, at elevvejlederne har fået en ny opgave som menings-oversættere,” siger Mia Nyborg Jørgensen.

Brug for koordinering mellem elevvejledere

Hun anbefaler, at man ude i kommunerne gør en indsats for at skabe samstemte og koordinererede forløb for kontoreleverne, som i løbet af deres elevtid typisk kommer igennem tre forskellige arbejdspladser og møder flere forskellige vejledere.

Derfor er brug for fokus på, hvordan man bedst følger kontoreleven under uddannelsen og gradvist bygger ovenpå den viden, eleven har tilegnet sig.  Er der fx konkrete udfordringer eller succeser, som det ville være rart, at kontorelevens næste vejleder kendte til?

- Det vil i høj grad fremme det gode uddannelsesforløb og øge fastholdelsen af kontorelever, hvis man i kommunen prioriterer at give elevvejlederne mulighed for at koordinere den enkelte kontorelevs uddannelsesforløb, understreger Mia Nyborg Jørgensen.

Mia Nyborg Jørgensens anbefalinger til fastholdelse af kontorelever
  • Samtænk kontorelevens uddannelse:
    Skab sammenhæng ved at tænke kontoruddannelsen som et samlet forløb. Det kræver, at elevvejlederne fra de enkelte afdelinger i kommunen har mulighed for sammen at skabe et koordineret og samstemt forløb, hvor kontoreleven følges undervejs i sin uddannelse.
  • Giv kontoreleven mulighed for involvering og medindflydelse: 
    Vis fra start, at kontoreleven har en vigtig rolle at spille. Bed ham eller hende om at bruge sit udefrakommende blik til at gøre afdelingen klogere på arbejdsgange og opgaveløsning. Opfordr kontoreleven til at notere, hvad der undrer hende eller ham: 'Hvorfor gør I det på den måde? Hvorfor er arbejdsgangen sådan?  Følg op med kontoreleven efter tre måneder, og vær åben for, at kontoreleven kan bidrage til opgaveløsningen på nye måder.
  • Hav fokus på kontorelevens udvikling:   
    Vær nysgerrig på, hvilke typer opgaver kontoreleven trives med. Tag samtalen om, hvordan fordelingen skal være mellem rutineprægede opgaver og nye udviklingsopgaver, for at eleven oplever en faglig og personlig udvikling.
  • Gør meningen tydelig: 
    Sæt fokus på, at man som kontorelev er en del af noget større, at de opgaver, han eller hun løser, betyder noget for andres liv. Det kan være en motiverende faktor, som gør, at kontoreleven tænker: 'Her er det meningsfuldt at være.'
  • Kobl relationer på:
    Lav et unge-netværk, hvor de unge kan mødes på tværs, så de får nogle relationer, der gør, at de føler en øget tilknytning til arbejdspladsen.
Kort om karrierestart for kontorelever

Formålet med projektet er at styrke kommunernes rolle som med-uddanner på et strategisk ledelsesniveau. En anden del af projektet handler om at øge potentielle kontorelevers viden om, at en karrierevej i kommunen rummer mange forskellige og spændende opgaver og muligheder.

Som led i projektet udarbejdes et rekrutteringsguide med konkrete anbefalinger og tips til arbejdet med at rekruttere kontorelever i kommunen. I guiden indgår tre korte videoer, der skal vække potentielle kontorelevers nysgerrighed og interesse for en administrativ karrierevej i kommunen.

Projektet er et samarbejde mellem HK Kommunal og KL.

Karrierestart for kontorelever