veje til trivsel brøndby

Skab trivsel ved at ændre vaner med simple innovationsværktøjer

Teknisk forvaltning i Brøndby Kommune handler på baggrund af trivselsmålinger og deres resultater. Arbejdspladsen er et af 13 eksempler på kommunale arbejdspladsers forskellige veje til trivsel. De er alle en del af modellen 'Veje til trivsel – fra måling til handling', der viser de forskellige faser af arbejdet med trivsel.

Af Personaleweb 14/01/2013
KL,
KTO

I den sidste trivselsundersøgelse og APV (kortlægning) i Teknisk forvaltning i Brøndby Kommune kom det frem, at medarbejderne oplevede et stort pres på økonomi og opgaver og derved en usikkerhed i forhold til blandt andet jobsituation og arbejdspres.

LÆS OGSÅ: Anden fase: Kortlægning

Brøndby Kommunes tekniske forvaltning valgte at fokusere på et offensivt scenarie (prioritering og formulering af indsatsområde), hvor medarbejderne skulle flytte sig ud af komfortzonen og tænke anderledes og kreativt for at finde nye måder at levere service og offentlige ydelser på. Innovation blev derved et strategisk fokus.

LÆS OGSÅ: Fjerde fase: Prioriteringer og indsatsområder

Medarbejderne skulle klædes på (handling) til at indgå i en innovationskultur. De skulle være mere bevidste om dels deres muligheder for at forme deres egen stilling i fremtiden, og dels hvordan de kan løse opgaverne på andre måder til stadig større gavn for såvel borgernes som for medarbejdernes trivsel og arbejdsglæde.

Det har Teknisk Forvaltning i Brøndby gjort

Et intensivt læringsforløb blev skudt i gang med en stor innovationsevent. Her arbejdede medarbejdere og ledelse med metoder, som skulle forstyrre deres tankegange få dem til at tænke ud af boksen. Ideen var, at når vi stiller spørgsmål, til det vi gør og kender i forvejen, så finder vi nye løsninger og bryder vaner.

De to metoder, der blev brugt var:

  • Bryd vanen ved at sætte ’ikke’ eller ’ingen’ foran en almen antagelse og se hvilke ideer, der kommer ud af det. Eksempelvis ”Dagsordenen skal fremsendes torsdag” bliver til– ”dagsordenen skal ikke fremsendes torsdag”. Nytænkning: Lad os lave dagsordenen på mødet og tilpasse hvilke behov, der er opstået. Effekt: Bruger ikke længere tid på en opgave, som viser sig ikke at give mening.
  • Overdriv eller underdriv en almen antagelse og se hvilke ideer, der kommer ud af det. Eksempelvis ”Rådhusets åbningstider er for korte for borgerne” kan overdrives til ”Rådhuset er lukket hele tiden”. Nytænkning: ”Vi kører ud til borgerne, eller vores rådhus er mobilt osv.” Effekt: Vi tænker andre løsninger end, at den eneste mulighed er at udvide kommunens åbningstider.

Resultater og effekter

Med et fælles fundament og sprog om innovation er det blevet mere legitimt at stille spørgsmålstegn ved at tænke alternativt i opgaveløsningen. Det har ændret kulturen, så medarbejderne i højere grad tager ansvar for opgaveløsningen, hvor de foreslår nye ting og smartere arbejdsgange. Medarbejderne oplever mere indflydelse på eget arbejde og derved øget trivsel, selvom innovationsprocessen lige er startet.

Medarbejderne har blandt andet selv ændret arbejdsgange og skabt smartere løsninger på simple opgaver i hverdagen.

LÆS OGSÅ: Vejviser til Kvalitet og Trivsel

Tips og gode råd

  • Det er vigtigere at kunne mestre en metode til bunds frem for at kunne mange forskellige metoder. Det tager tid at få metoderne ”underdriv/overdriv” og ”sæt IKKE foran” ind under huden.
  • Tænk andre perspektiver ind i de opgaver, I udfører – for eksempel hvad kan Roskilde Festivalen lære kommunen om at inddrage frivillige.
  • Pas på med at falde tilbage i vanen. Stil det eventuelt som en opgave, at I skal gøre noget anderledes allerede på førstedagen, end hvad I plejer.
  • Sørg for, at metoder og værktøjer er simple, så man kan tage dem med sig og selv arbejde videre med dem.
  • Det er relativt enkelt og nemt at gøre det – kom i gang!

Denne artikel er en del af et tema om at skabe en god trivselsproces.

Mere om om arbejdet med trivselsprocessen i Brøndby

Arbejdspladsen

Teknisk forvaltning i Brøndby udfører mange forskellige opgaver for borgerne: Fra vedligeholdelse og udvikling af det offentlige rum til affaldshåndtering og byggesagsbehandling.

Formel

Bryd vaner = mere smarte arbejdsgange og nye sjove ideer, som giver bedre resultater og kvalitet i opgaveløsning = øget trivsel.

Baggrund og trivselsprocessen

Teknisk forvaltning har arbejdet særligt med handlingsfasen i trivselsprocessen.

Kontakt

Charlotte Tøgersen, Teknisk forvaltning i Brøndby Kommune, chton@brondby.dk, 4328 2401

Hent værktøjer til at måle og arbejde med trivsel