Personalets nye ideer giver mere tid til omsorg

Personalets nye ideer giver mere tid til omsorg

Plejecentret Sølund har en innovativ kultur, hvor medarbejderne nytænker arbejdsgange, der forbedrer arbejdsmiljøet og livskvaliteten for beboerne.

Af Stine Bærentzen 13/12/2012

Medarbejderne på Plejecentret Sølund er begyndte at pakke medicin på en særlig medicinvogn hver morgen. Den ansvarlige for vognen har et godt overblik over, om beboerne får deres medicin på de rigtige tidspunkter, for vognen er pakket med medicin i et overskueligt system.

Blot en af flere idéer

Medicinvognen kom på hjul, fordi medarbejderne fik en ide til, hvordan man kan undgå eller minimere fejl i medicineringen. Ideen spirede ud fra hensyn til beboerne, der skal have den rigtige medicin på det rigtige tidspunkt. Men medarbejderne har også oplevet, at vognen har en betydning for dem.

Medarbejderne har mere ro i maven, fordi de undgår fejl, og vognen sparer dem for godt 16 timer om ugen.

Medicinvognen har effektiviseret arbejdsgangen, fordi medarbejderne ikke længere bruger tid på at gå så meget rundt, når de uddeler medicin. Det frigiver tid for personalet, som de bruger sammen med beboerne.

Afdelingsleder Birgitte Munck

Medicinvognen er blot et af flere eksempler på, at Sølunds medarbejdere udvikler nye ideer, der forbedrer deres arbejdsmiljø og beboernes livskvalitet. På Sølund pibler det nemlig frem med nye ideer, når medarbejderne står midt i deres arbejdsopgaver.

Medarbejdere opmuntrer til innovation

Sølund har skabt en kultur på arbejdspladsen, der opfordrer til medarbejderdreven innovation. Det begyndte for cirka to år siden, hvor alle fastansatte blev undervist i, hvordan de tænker innovativt.

12 medarbejdere er også uddannet som superbrugere i innovation. Superbrugerne bliver kaldt for champions, og de opmuntrer til, at hver deres afdeling benytter sig af innovation.

LÆS OGSÅ: 6 opdagelser om innovationskultur

Flere og flere hopper med på bølgen

Al begyndelse kan være svær, og det var også tilfældet på Sølund. Medarbejderne var mætte med forandringer, og projektet rummede mange abstrakte ord som ’innovation’ og ’merværdi’, der kan være svære at forholde sig til i en travl hverdag.

Men efter et par måneder begyndte medarbejdernes indsats at kaste noget af sig, og det betød, at flere og flere medarbejdere hoppede med på bølgen med innovation.

Udvikler ideer med redskabet KAMB

Når en medarbejder får en lys ide, skriver han idéen på en gul post-it, som han sætter på særlige plakater i personalerummene. Plakaterne viser redskabet ’KAMB’, som konsulentfirmaet Pankoke Consult har givet Sølund.

Personalet bruger KAMB til at udvikle ideen ud fra et hensyn til beboernes og medarbejdernes behov. Og det hjælper til at se, hvilke merværdi idéen giver, og om der er noget som for eksempel tid og penge, der står i vejen for, at ideen bliver til noget.

LÆS OGSÅ: Stjæl ideer med arme og ben 

Medarbejderne udvikler ideerne i fællesskab

Medarbejderne vurderer de ideer, der hænger på KAMP-plakaten, og beslutter sig for, hvilke de vil arbejde videre med.

- Vi udvikler ideerne i fællesskab, så alle får ejerskabsfølelse over den og tænker ’yes, det er en vildt god ide’. Derfor har vi heller ikke problemer med, at ideerne er svære at sælge til kollegaerne, siger champion og social- og sundhedsassistent Pia Nielsen.

Hvis medarbejderne går i stå med en ide, lægger de den i ’vandingshullet’. Når en ide ligger her, giver kollegaerne på andre afdelinger en konstruktiv feedback på ideen, og det giver ofte nye input til at komme videre med ideen.

- På den måde tager vi et fælles ansvar for, at idéen bliver ført ud i livet, siger Pia Nielsen.

Når medarbejderne udvikler og udveksler ideer på tværs af afdelinger, har det en særlig effekt på medarbejdernes sammenhold. For det styrker fællesskabet på Sølund.

Innovation

Bruger- og medarbejderdreven innovation handler om at anvende brugerne og medarbejdernes opfattelser, oplevelser og viden som inspirationskilde til nytænkning, der kan skabe meningsfulde ydelser i forhold til brugerne.

Kilde: Guiden 'Fra idé til praksis'