Foto: Rødovre Kommune

Nye roller til medarbejderne i Rødovre Kommune

Fornyelse af velfærden giver nye roller og opgaver til medarbejderne. I Rødovre Kommune gør man sig klar til fremtiden, men inspirationen finder man blandt egne medarbejdere, der allerede er i fuld gang.

Af Mia Dalby Larsen 13/01/2015

Ny velfærd med fokus på fællesskaber, på kerneopgaven og på, at borgerne kan selv, vil selv og skal selv. Det er essensen af et stort velfærdsfornyelsesprojekt, som man arbejder med i Rødovre Kommune både på politiske niveau, på administrativt niveau og i kommunens Hoved-MED.

En konsekvens af den tilgang er, at en stor del af især frontmedarbejderne i fremtiden træder ud i nye roller, hvor de skal afdække borgernes ressourcer,  hjælpe dem i gang med at kunne selv, afsøge muligheder for partnerskaber med nye aktører og arbejde sammen på tværs af fag og organisation.

- I vores ene projekt under velfærdsfornyelsen kigger vi indad. Hvad skal der til for, at vi er klar til ny velfærd? En ting er at forstå, hvad vores kerneopgave er, men hvordan udøver vi den i hverdagen?, siger Lotte Bæk Kildegaard, som er HR-konsulent i Rødovre Kommune og projektleder for projektet ’Velfærdskommunen - Nye roller og Kompetencer ’.

Medarbejderne skal være med til at bygge Rødovres fremtid

Projektet er en lille del af en vision, der skal løse de udfordringer Rødovre Kommuner kommer til at møde i fremtiden:

- Rødovre Kommunes historie er, at vi blev skabt samtidig med velfærdsstaten. Vi er en attraktiv velfærdskommune, og i dag er vi mønsterkommune. Det vil vi også gerne være om ti år. Vi er ligesom alle andre udfordret på demografien, men vi har både pres på ældreområdet og på børneområdet.  Vi er også udfordret på sammenhængskraften, hvor byen for mange bliver et sted, man bor og ikke et sted, man lever, siger Per Ullerichs, der er kommunaldirektør i Rødovre Kommune.

Løsningen er en vision, der udmøntes i fire spor, vedtaget af kommunalbestyrelsen med en række projekter, der afdækker mulighederne for at styrke den offentlige samtale, samskabe velfærden med borgerne, at løse opgaver i fællesskab og at hjælpe dem, der har behov for det.

I den vision spiller medarbejderne nogle af de væsentligste roller, og det er roller, som Rødovre Kommune lige nu er i gang med at beskrive og sætte ansigt på. En vigtig pointe er nemlig, at en del af medarbejderne allerede er trådt ind i de nye roller og er i fuld gang med fremtiden. De udfylder og befinder sig godt i deres velfærdsfornyelsesroller. Det skal bare tydeliggøres, hvad det egentlig er, medarbejderne gør, og når man ved det, kan man begynde at tænke i kompetenceudvikling.

- Vi har et utal af faggrupper med gode uddannelser, som vi sætter stor pris på. De har gjort os til mønsterkommune, og vi tror også, at det er her, vi skal finde inspiration til at udvikle nye kompetencer. Vi bruger os selv til at se vejen frem, siger Per Ullerichs.

LÆS OGSÅ: Her er fremtidens specialister i borgerbetjening

Ressourcefinder, Oversætter og Medbygger

Hvad det helt konkret betyder, kan du læse om her på Personaleweb i tre portrætter af medarbejdere i Rødovre Kommune, der varetager nye roller som henholdsvis Ressourcefinder, Oversætter og Medbygger.

Tilgangen er inspireret af nye medarbejderroller, som Mandag Morgen i samarbejde med repræsentanter for blandt andet en række kommuner og organisationer definerede i foråret i rapporten ’Medarbejder med vilje’ 

Rollerne tager udgangspunkt i medarbejdere, der hjælper borgerne med at kunne selv, at afdække borgernes egne ressourcer og at skabe partnerskaber inden for og udenfor organisationen.  

- Velfærdsfornyelsen handler om at møde borgeren på en ny måde. Udgangspunktet er at vi sammen med borgerne skal finde ud af, hvad det gode liv er for dem, siger Lotte Bæk Kildegaard.

Hjælp til at kunne selv

Den tilgang kræver, at især frontmedarbejderne skal være guider, men de skal også stille krav til borgere, der måske selv skal varetage nogle opgaver, som andre har gjort for dem før, og her ligger en af udfordringerne for de ansatte, der møder borgerne i dagligdagen.

- Medarbejderne skal kunne indgå i dialog med borgerne, så de får en forståelse for, hvorfor vi gør, som vi gør. Der ligger noget livskvalitet i at kunne selv. Nogle vil være vant til at få hjælp til at trække støttestrømper op, og de vil måske synes, det er træls at skulle gøre det selv. Der kan medarbejderne møde nogle stærke personer, som vil udfordre dem, siger Lotte Bæk Kildegaard.

Den dialog skal medarbejderne have hjælp til at kunne tage, og det kunne være et område for kompetenceudvikling i fremtiden, vurderer Lotte Bæk Kildegaard.

Det har krævet noget benarbejde fra projektets side at identificere nogle af de medarbejdere, der i deres dagligdag er velfærdsfornyelsens rollemodeller. De findes,  men det er ikke sikkert, de selv er opmærksomme på, hvad de faktisk gør og bidrager med.

- En reaktion har været: ’Vi gør jo bare vores arbejde’, fortæller Lotte Bæk Kildegaard, der også har en teori om, hvorfor det er sådan.

-  Vi er ikke vant til at fremhæve nogle over andre, vi udnævner ikke månedens medarbejder, sådan er kulturen ikke. Men vi har en masse medarbejdere, som er stolte af deres arbejde og har stor faglig stolthed, de siger det bare ikke højt. I kommunerne har vi medarbejdere, som virkelig vil gøre en forskel, og det her projekt skal tale ind i det, siger hun.

I den kommende tid kan du på Personaleweb læse nogle af de portrætter af medarbejdere, som i Rødovre Kommune allerede varetager de nye roller som Ressourcefinder, Oversætter og Medbygger. Læs det første det første portræt her.

LÆS OGSÅ: Nye roller i kommunernes økonomifunktion

Nye medarbejderroller

Rødovre Kommune arbejder med tre nye typer medarbejderroller: Ressourcefinderen, Oversætteren og Medbyggeren.

De tre roller definerer kommunen således:

 

Ressourcefinder

Vi skal i højere grad hjælpe borgeren til at kunne mestre eget liv, fremfor at kommunen overtager ansvaret for borgerens liv.

Det betyder, at vi som medarbejdere skal hjælpe og motivere borgeren til at kunne klare sig selv – så langt som det er muligt. Vi skal hjælpe med at finde ud af, hvad borgeren selv kan, og om der er ressourcer i borgerens familie eller andre steder i Rødovre Kommune.

Det betyder ikke, at vi som kommune ikke længere skal hjælpe de svage i samfundet, men at der er en livskvalitet i at kunne ”mestre eget liv”.

Populært sagt betyder det, at vi skal hjælpe borgeren til at kunne selv – som f.eks. at træne den ældre borger til at kunne klare sig selv. Et eksempel er hverdagsrehabilitering, hvor den ældre har en kort træningsperiode i træningscenteret, hvorefter social- og sundhedsassistenten overtager forløbet, og træner den ældre i eget hjem. Det kan f.eks. handle om at lære at gå på trapper, gå på toilettet, tage tøj på selv osv.

Vi kalder det at være ressourcefinder.

 

Oversætter

Vi skal i højere grad være oversætter end myndighed.

Det betyder ikke, at vi ikke skal sikre, at regler og love overholdes, men at vi i højere grad skal hjælpe borgere, virksomheder og kollegaer med at forstå handlemulighederne inden for rammerne.

Et godt eksempel er byggesagsbehandlingen, hvor vi tilbyder forhåndsdialog til større bygherrer for at indkredse evt. problemer i opløbet og undgå afslag. På den måde rådgiver vi dem om regler og love i stedet for kun at ”stemple godkendt eller afslået” på deres ansøgning.

Vi kalder det at være oversætter.

 

Medbygger

Vi skal også til at tænke mere på fælles løsninger. Populært sagt, så skal vi ikke sidde på vores kontor eller på vores institution og selv finde på løsninger på de udfordringer og opgaver, vi møder.

Vi skal i stedet ud af de vante rammer og forsøge at forstå udfordringerne fra borgerens synspunkt. Det kræver, at vi tør åbne op for et samarbejde og et fællesskab med borgeren, institutioner, andre myndigheder, boligselskaber og frivillige, fordi komplekse udfordringer ofte kræver fælles løsninger. Dette indebærer også forståelse for kollegaers og andre professioners kompetencer og deres mulige bidrag.

I Social- og Sundhedsforvaltningen har man gode erfaringer med at lave tilbud i fællesskab med andre. F.eks. samarbejder Rødovre Kommune med det forbyggende tilbud Headspace om at tilbyde rådgivning til unge i alderen 12-25 år om f.eks. ensomhed, problemer i familien, misbrug m.m. I Headspace Rødovre kan man derfor finde en medarbejder fra Rødovre Kommune, så der kan bygges bro mellem rådgivningen og den hjælp, de unge kan få i Rødovre Kommune. 

Vi kalder det at være medbygger.

 Kilde: Rødovre Kommunes personaleblad.

Om projektet

Projektet ’Velfærdskommunen – Nye roller og Kompetencer’ er et af 11 udvikllngsprojekter under velfærdsfornyelsesdagsordenen i Rødovre Kommune. Velfærdsfornyelsen er forankret i Hoved-MED, og ’Nye roller og kompetencer’ er ledet af en projektgruppe, hvor kommunaldirektør, næstformand i Hoved-MED, fællestillidsrepræsentant for Akademikerne og en række repræsentanter fra både medarbejder- og lederniveau i hele organisationen er repræsenteret.

Du kan læse mere om projektet og de øvrige projekter under velfærdsfornyelsen her

Læs portrætter

Rødovre Kommune har udarbejdet en række portrætter af medarbejdere, der arbejder i de nye velfærdsroller. 

I den kommende tid kan du læse nogle af dem på Personaleweb.

Læs det første portræt her: Pia sagsbehandler ved køkkenbordet