Metoden fremtidsværksted bliver brugt til at skabe forandring

De tog på tur til fremtiden og kom hjem med en bedre hverdag

Personalet på Plejecenter Søndervang i Vesthimmerlands Kommune har brugt metoden fremtidsværksted til at skabe forandring. Målet var en bedre relation til borgerne, og det er lykkedes med medarbejdernes ideer og vilje til at føre dem ud i livet.

Af Helga Grønvold 09/06/2015

I september sidste år tog hele personalegruppen på Plejecenter Søndervang i Vesthimmerlands Kommune på fremtidsværksted. Medarbejderne skulle ønsketænke og forestille sig, hvordan deres og beboernes hverdag kunne se ud i fremtiden. De lavede arbejdsgrupper og diskuterede, hvad de gerne ville ændre i hverdagen, hvis de skulle gøre arbejdsmiljøet endnu bedre og få beboerne integreret mest muligt.

Anette Jacobsen, der er centerleder på Plejecenter Søndervang, fortæller at formålet med at deltage i et fremtidsværksted var bygget op over at skabe en bedre relation mellem borger og personale.

Fremtidsværkstedet er en metode, hvor de daglige rutiner sættes under lup. Det gælder om at se fremad og formulere nye ideer og fælles mål. De skulle se, om de kunne ændre lidt i borgerens hverdag og gøre den bedre, blot ved at administrere på en bedre måde.

Det der med wellness, det skulle de ikke. Det var ikke nødvendigt. Men efter de har prøvet det, så ville de rigtig gerne og synes det er dejligt at komme derhen - Anette Jacobsen, centerleder på Plejecenter Søndervang

Det er der kommet mange gode tiltag ud af, blandt andet en buffetordning og wellnessordning for beboerne. Personalet har fået mere fokus på anerkendende kommunikation og er gået fra tre til to personalegrupper. Det har givet mindre rotation i huset og dermed en større tilknytning til beboerne.

LÆS OGSÅ: Fra drøm til virkelighed med fremtidsværkstedet

Beboerne er glade

At personalegruppen har været på fremtidsværksted, har haft en stor betydning for beboerne på plejecenteret. Ifølge Anette Jacobsen, har de kunne mærke forskel og er glade for de tiltag, der er kommet -også selvom nogle borgere var lidt skeptiske i starten, især overfor wellness-tiltaget.

- Det der med wellness, det skulle de ikke. Det var ikke nødvendigt. Men efter de har prøvet det, så ville de rigtig gerne og synes det er dejligt at komme derhen, siger Anette Jacobsen.

På trods af den lille modstand i starten mod fodbad, varme kornpuder og neglelak, så er beboerne glade for de nye tiltag.

- De synes, at de har en god hverdag. Mange af dem de siger, at de føler, at vi ikke er et personale, men at vi er mere på lige fod med dem. De åbner sig nok mere op, end de gjorde førhen.

LÆS OGSÅ: Skive Kommune har blik for talenterne

Nytænkning og sammenhold

Ud over de mange gode projekter har de også fået et bedre sammenhold i personalegruppen. De har fået et arbejdsmiljø, hvor de tør sige tingene, det har givet mindre sladder og mange flere nye ideer.

- Vi er nok blevet lidt mere nytænkende herude. Det griber om sig, der kommer hele tiden ny ideer op. Vi er ikke mere så bange for at prøve noget nyt, som vi var engang, siger hun.
De har oplevet at nå mange resultater på kort tid og det har flyttet nogle grænser hos personalet.

- At turde tænke nogle nye tanker og være åben. Man går ikke bare og tænker med sig selv, at det kunne være sjovt nok at prøve, men siger det ikke højt fordi de andre nok ikke vil. Man tør godt sige, hvis man kommer på noget nyt. Det gjorde man ikke førhen, så det har helt sikkert flyttet nogle grænser, fortæller Anette Jacobsen.

Der er født mange flere ideer og projekter, siden besøget på fremtidsværkstedet. Og hvis det ikke lykkedes perfekt første gang med et projekt, så lader medarbejderne sig ikke slå ud, de prøver bare igen på en anden måde, fortæller Anette Jacobsen. 

LÆS OGSÅ: Her skal ledere og medarbejdere være modige

Personalet er selv primusmotor på projekterne

Det er medarbejdere selv, der har fulgt projekterne til dørs og integreret dem i hverdagen. Det vigtigste ved fremtidsværkstedet er, at metoden følger op med konkrete handlinger. Det er deltagerne selv, der kommer med ideerne og løsningerne. Det gør også, at det bliver nemmere at implementere tiltagene, for deltagerne har selv været inde over.

- Der er faktisk ikke nogen, der har sagt, ’at det her, det gider jeg ikke’. Alle har været positive og med på vognen.

At deltage i fremtidsværkstedet har levet op til arbejdspladsens forventninger, også selvom det var lidt diffust, hvad de kunne få ud af det i starten. Til spørgsmålet om, om de ville anbefale fremtidsværkstedet til andre, svarer Anette Jacobsen:

- Ja, så afgjort. Det der med at man kommer ud i samlet flok og får drøftet nogle ting. Og alle kan være med. Og så møder man ikke noget modstand, når man kommer hjem. For alle har været med.

Fremtidsværkstedet

Fremtidsværkstedet er en workshop, hvor deltagere med fælles interesser mødes og udveksler erfaringer og drøfter visioner.

Fremtidsværkstedet sætter fokus på det, der kan gøres bedre, men tager udgangspunkt i egne visioner frem for i andres. Men vigtigst, tages der fat på hvordan ideerne kan virkeliggøres og udføres i hverdagen.

Fremtidsværkstedet består af tre faser: kritikfasen, fantasifasen og realitetsfasen.

Læs mere om fremtidsværkstedet her.