Kompetenceudvikling skal styrke sangglæden i folkeskolen
Musiklærere og pædagoger fra 19 kommuner får de næste tre år mulighed for at udvikle deres kompetencer inden for sang og bevægelse.
- Vi har haft en kursist, som efter kurset sagde: Hvis ikke det havde været for det her kursus, så var jeg måske helt stoppet med at undervise i musik.
Sådan siger Susanne Devantier Jensen, som er projektleder hos Sangens Hus i Herning. Hun står i spidsen for et millionprojekt støttet af A.P. Møller Fonden.
Projektet, der har fået titlen ’Sang, bevægelse og læring’ foregår i tæt samarbejde med Herning Kommune og VIA University College og omfatter 340 musiklærere og pædagoger. Formålet er at give folkeskolen en ordentlig musikalsk indsprøjtning.
- Musik kan være et meget energikrævende fag at undervise i, og vi hører flere steder fra, at mange musiklærere beder om flere timer i deres andre fag og færre i musik, fordi de føler, at de bruger meget tid på at irettesætte eleverne og skabe ro, siger Susanne Devantier Jensen.
Sang giver selvtillid
Projektet er baseret på erfaringerne fra det treårige projekt ”Find din stemme” fra 2011-14 med deltagelse af over 90 midt- og vestjyske skoler. Resultaterne her var så gode, at Sangens Hus ønskede at gøre projektet nationalt.
Sangens Hus lægger vægt på at give deltagerne en række praktiske redskaber, som de kan tage direkte med hjem til deres elever og bruge. Hver musiklærer får tilknyttet en fast sangkonsulent. Desuden modtager de stemmetræning.
- Det at arbejde med sin egen stemme, har vi set, giver et løft både fagligt og personligt. Det giver mere selvtillid. En kursist fortalte, at hans kolleger havde bemærket, at han efter kurset sang kraftigere og turde synge for, når der var morgensamling, fortæller Susanne Devantier Jensen.
Refleksion er et andet nøgleord. Blandt andet får deltagerne til opgave mellem to kursusdage at skrive om deres egen musiklærertilværelse.
- Hvad har de gjort anderledes siden sidst? Hvad er lykkedes? Og hvad er ikke lykkedes? De skal læse højt for hinanden, så de hører, hvad alle de andre står med derude, siger Susanne Devantier Jensen.
Klasserumsledelse
Klasserumsledelse er et andet fokuspunkt. Det handler om, hvordan man sikrer, at eleverne ikke hænger i gardinerne, når de flyttes fra det vante klasserum til musiklokalet, hvor bongotrommer og xylofoner frister.
- Musiklærerne har tit en udfordring med at få startet undervisningen på en god måde. Her kan vi komme med ideer til, hvad de kan gøre. Det kan være, at de bruger meget tid på at forklare mundtligt i stedet for at vise, hvad eleverne skal gøre eller sidder bag klaveret og akkompagnerer i stedet for at stå ude på gulvet ved børnene, siger projektlederen.
Det er påvist, at børns selvværd vokser, når de synger sammen, og at sang og bevægelse kan bidrage til at styrke elevernes undervisningsparathed, koncentrationsevne og kropsbevidsthed.
Sang og musik styrker også de sociale kompetencer, siger Susanne Devantier Jensen.
- Man skal lytte efter de andre og indgå i et samspil. Høresansen er vores sociale sans i langt højere grad end synssansen, siger hun.
Uddannelse af musikvejledere
Projektet tilbyder musiklærere valget mellem to kompetenceforløb, der kører et helt eller halvt år. Samtidig kører et pilotprojekt, som handler om at uddanne sang- og musikvejledere på linje med dansk- og matematikvejledere.
- Det handler bl.a. om, hvordan man vejleder sine kolleger til at bruge musik og sang i undervisningen eller ved fællessamlinger, siger Susanne Devantier Jensen.
Håbet er at gøre eleverne mere trygge ved egen stemme, så de ikke kun er brugere af musik men også udøvere af musik. For musiklærerne er ønsket at give dem et klap på skulderen.
- Projektet sender et signal om, at musik også er et vigtigt fag, og at der er brug for kompetenceudvikling, siger hun.
Når projektet slutter i 2019 er håbet, at 340 lærere og pædagoger over hele landet er så fyldt op med kompetencer og musikfaglig selvtillid, at det smitter af på elevernes engagement og sangglæde.
- Som musiklærer er man kaptajn i musiklokalet. Man er rollemodel, og fra eleverne ved vi, at undervisningen bliver sjovere og mere struktureret, når lærerne er bevidste om, hvad de vil, siger Susanne Devantier Jensen.