""

 VIVE: sådan kan skoler udvikle bedre deltagelsesmuligheder

5 nye inspirationshæfter giver bud på pædagogiske og didaktiske veje at gå i arbejdet med at skabe inklude­rende praksis i skolen.

Af Pernille Søndergaard 16/10/2025

Det nye inspirationsmateriale er udarbejdet på baggrund af en VIVE-rapport fra 2024, der omhandler særlige behov i skolen. 

Rapporten peger på, at individuelle forhold hos de enkelte elever ofte og i høj grad kommer i fokus, når skolesystemet skal undersøge problemstillinger og iværksætte støtte.

Undervisningen, det sociale fællesskab og andre aspekter af læringsmiljøet er derimod sjældnere i fokus. I inspirationshæfterne spiller det pædagogiske arbejde med læringsmiljøet derfor en nøglerolle.

Input til videre refleksion og udvikling

I mange kommuner er man i gang med at genoverveje organiseringen af den almene skole, ligesom mange skoler arbejder med udvikling af praksis, som kan skabe bedre deltagel­sesmuligheder for flere elever. 

Hæfterne kan bruges i teamet, på skolen eller i kommunen som inspiration og input til vide­re refleksion og udvikling af dette arbejde på skoler og i kommuner.

VIVE har udarbejdet hæfterne i samarbejde med professionshøjskolerne UCN, Absalon og VIA og med afsæt i skolebesøg, interviews og drøftelser med lærere, pædagoger, skoleledere og faglige eksperter.

Fem inspirationshæfter med forskelligt fokus
  1. Organisering af skole- og specialundervisningsområdet: Dette hæfte henvender sig særligt til forvaltninger og skoleledelser og belyser en række organisatoriske kerneproblemstillinger, som skoler og kommunale skoleforvaltninger kan overveje.
     
  2. Klasseledelse og stilladsering: Lærernes og pædagogernes arbejde med klasseledelse kan understøtte et skole- og undervisningsmiljø, hvor eleverne kan deltage og udvikle sig både fagligt, socialt og personligt. Hæftet omhandler blandt andet fleksible læringsmiljøer, stilladsering og feedback.
     
  3. Social deltagelse i skolens fællesskaber: Deltagelse i skolens fællesskaber med de andre elever er væsentlig for alle. Hæfte 3 udfolder til inspiration en vifte af handleveje til det pædagogiske arbejde med at skabe og understøtte social deltagelse i skolen.
     
  4. Klassekultur, konflikter og tryghed i skolen: Dette inspirationshæfte handler om at understøtte tryghed i skolen gennem det pædagogiske arbejde med klassekultur og konflikthåndtering.
     
  5. Motivation, koncentration og faglig deltagelse: Det femte inspirationshæfte præsenterer en række spørgsmål til refleksion og en vifte af handleveje til at understøtte, at alle elever får mulighed for at deltage motiveret og koncentreret i skolens faglige fællesskaber.

Inspirationshæfterne er rekvireret og finansieret af VIBUS, Vidensenhed for børn og unge med særlige behov, under Børne- og Undervisningsministeriet.

Kilde: VIVE

Download de 5 inspirationshæfter

Du kan læse mere og downloade hæfterne på VIVE's hjemmeside