
VIVE: sådan kan skoler udvikle bedre deltagelsesmuligheder
5 nye inspirationshæfter giver bud på pædagogiske og didaktiske veje at gå i arbejdet med at skabe inkluderende praksis i skolen.
Det nye inspirationsmateriale er udarbejdet på baggrund af en VIVE-rapport fra 2024, der omhandler særlige behov i skolen.
Rapporten peger på, at individuelle forhold hos de enkelte elever ofte og i høj grad kommer i fokus, når skolesystemet skal undersøge problemstillinger og iværksætte støtte.
Undervisningen, det sociale fællesskab og andre aspekter af læringsmiljøet er derimod sjældnere i fokus. I inspirationshæfterne spiller det pædagogiske arbejde med læringsmiljøet derfor en nøglerolle.
Input til videre refleksion og udvikling
I mange kommuner er man i gang med at genoverveje organiseringen af den almene skole, ligesom mange skoler arbejder med udvikling af praksis, som kan skabe bedre deltagelsesmuligheder for flere elever.
Hæfterne kan bruges i teamet, på skolen eller i kommunen som inspiration og input til videre refleksion og udvikling af dette arbejde på skoler og i kommuner.
VIVE har udarbejdet hæfterne i samarbejde med professionshøjskolerne UCN, Absalon og VIA og med afsæt i skolebesøg, interviews og drøftelser med lærere, pædagoger, skoleledere og faglige eksperter.
- Organisering af skole- og specialundervisningsområdet: Dette hæfte henvender sig særligt til forvaltninger og skoleledelser og belyser en række organisatoriske kerneproblemstillinger, som skoler og kommunale skoleforvaltninger kan overveje.
- Klasseledelse og stilladsering: Lærernes og pædagogernes arbejde med klasseledelse kan understøtte et skole- og undervisningsmiljø, hvor eleverne kan deltage og udvikle sig både fagligt, socialt og personligt. Hæftet omhandler blandt andet fleksible læringsmiljøer, stilladsering og feedback.
- Social deltagelse i skolens fællesskaber: Deltagelse i skolens fællesskaber med de andre elever er væsentlig for alle. Hæfte 3 udfolder til inspiration en vifte af handleveje til det pædagogiske arbejde med at skabe og understøtte social deltagelse i skolen.
- Klassekultur, konflikter og tryghed i skolen: Dette inspirationshæfte handler om at understøtte tryghed i skolen gennem det pædagogiske arbejde med klassekultur og konflikthåndtering.
- Motivation, koncentration og faglig deltagelse: Det femte inspirationshæfte præsenterer en række spørgsmål til refleksion og en vifte af handleveje til at understøtte, at alle elever får mulighed for at deltage motiveret og koncentreret i skolens faglige fællesskaber.
Inspirationshæfterne er rekvireret og finansieret af VIBUS, Vidensenhed for børn og unge med særlige behov, under Børne- og Undervisningsministeriet.
Kilde: VIVE





