Vi pylrer ikke, vi værdsætter

Køkken- og kantinepersonalet på Århus Sygehus deltager i BAR SoSu-projektet. Og der er udbredt enighed om, at det hjælper.

Af Personaleweb 20/08/2006
Danske Regioner,
Forhandlingsfællesskabet,
KL

Klokken er 11.09 og den sidste madvogn afgår om senest seks minutter. Der er hektisk aktivitet i køkkenet på Århus Sygehus sådan en ganske almindelig torsdag, hvor den varme frokost står for at skulle bringes ud til sygehusets ca. 300 patienter. Ledende økonoma Maja Ramsgaard dirigerer sine tropper fremad: Maden skal 'udportioneres', som det hedder på fagsprog - dvs. den skal sendes af sted til de rigtige afdelinger, før den bliver kold.

Kampen mod uret i køkkenet skulle nok kunne gøre én og anden stresset, men både husassistent Margit Andreasen og køkkenassistenterne Eva Kristensen og Peter Løbet Hansen afviser, at stress er et alvorligt problem.

Læs også: Det gode møde forebygger stress

- Vi tager ting i den rækkefølge, de kommer, som sidstnævnte siger. Alligevel har køkkenet taget imod det tilbud fra BAR SoSu om udvikling af værktøj til forebyggelse af stress, som pt. testes på 20 arbejdspladser i hele Danmark. Og erfaringerne er gode.

- Vi har bl.a. indført en morgenbriefing på 10 - 20 minutter, afholdt temadage med oplæg udefra, vi har arbejdet i grupper og skrevet udsagn ned, og er nok i det hele taget begyndt at tale mere åbent om stress. Samtidig kan vi se, at det har hjulpet i hverdagen, siger Maja Ramsgaard. Hun forklarer, at briefingen bliver brugt til at orientere om eventuelle spidsbelastninger i løbet af dagen. Eva Kristensen istemmer:

- Det er blevet legitimt at sige det højt, hvis man føler sig under pres, eller ikke kan nå det, man er blevet sat til. Det skal ikke forstås sådan, at vi pylrer om hinanden. Vi værdsætter hinanden - f.eks. med ros og komplimenter.

Temadage hjalp

At værdsætte hinandens hjælp var også på temadagenes dagsorden. Og der blev snakket om forskellen på kan- og skal-opgaver.

- Det gælder om at prioritere det, der bare skal laves, før man laver det, man ellers kan lave. Her er det godt, at vi har vores morgenbriefing, siger Margit Andreasen.

Der blev også sat ord på forskellen mellem negativ og positiv stress.

- Positiv stress er f.eks. hvis du pludselig står og mangler en vare, men tids nok finder et alternativ. Det er en sejr, mens negativt stress er forbundet med en følelse af nederlag', siger Maja Ramsgaard, som indrømmer, at hun godt kan lide lidt positiv stress, fordi det får adrenalinen til at pumpe og gør hverdagen lidt sjovere. Man vil jo gerne udfordres.

De er begge inde på, at perfektionisme godt kan udløse negativ stress.

- Hvis vi bliver enige om en kvalitetsstandard, så skal vi stille os tilfreds med den, siger Maja Ramsgaard. Og at køkkenet faktisk kan have grund til at være tilfreds, antydes af, at det for nylig blev ringet op af en tidligere patient, som gerne ville have opskriften på en af de retter, vedkommende havde fået under sin indlæggelse.

Kvinder og mænd

Det er da også den positive stemning, der dominerer køkkenet denne torsdag formiddag. Arbejdstempoet er højt, men grinet sidder løst. Køkkenassistent Peter Løbet Hansen - en af tre mænd blandt personalets 37 kvinder - har arbejdet her i fem år, og han er vant til at arbejde med mange kvinder.

- De behandler mig ikke anderledes, fordi jeg er mand, siger han.

Læs også: Stress: Det er sjovere at forebygge

Han mener, at jævnbyrdighed mellem kønnene er godt for arbejdskulturen, og at forskelsbehandling kan være årsag til stress. Køkkenassistenten afviser også, at hans kvindelige kolleger drukner hinanden i omsorg:

- Så omsorgsfulde er de nu heller ikke, svarer han med et smil, inden han pakker den sidste stålvogn med dagens frokostret.

Toget kører. Til tiden atter en gang.

Om projektet 'Stop stress - skab trivsel i fællesskab'

Artiklen er en del af projektet 'Stop stress - skab trivsel i fællesskab', hvor Personalepolitisk Forum har samlet viden om, erfaringer med og metoder til at opdage, forebygge og håndtere stress.

Læs også aftalerne om trivsel og sundhed for kommuner og regioner.

Flere erfaringer med stress
Kontakt vedrørende projektet 'Stop stress - skab trivsel i fællesskab'

Preben Meier Pedersen, KL, pmp@kl.dk, 3370 3819

Henrik Carlsen, KTO, hc@kto.dk, 3347 0617

Nicolaj Krogh Jensen, Danske Regioner, nkj@regioner.dk, 3529 8327