Tværfagligt samarbejde hjælper sygemeldte hurtigere mod et job
Et tværfagligt samarbejde mellem en underviser i smertehåndtering og en virksomhedskonsulent i Assens Kommune har gjort, at borgere med kroniske smerter hurtigere får hjælp og information om mulighederne for at komme tilbage i job.
Lisbet Gormsen tænkte ud af boksen, da hun valgte at kontakte fastholdelseskonsulent Carsten Bøttzau. Hun er uddannelses- og erhvervsvejleder og hovedunderviser på Job- og Kompetencecenterets forløb ’Smertehåndtering’, hvor hun oplevede, at der manglede input fra en anden faglighed. Forløbet er til for borgere, der lever med smerter og derfor har udfordringer i forhold til job og uddannelse. I den forbindelse kunne Lisbet se, at et samarbejde med en virksomhedskonsulent ville være værdifuldt.
- Jeg havde ikke den særlige viden om de juridiske og praktiske muligheder, der er for at kunne kompensere for forskellige begrænsninger i arbejdsevnen, fortæller Lisbet Gormsen. Hun ville gerne kunne tilbyde borgerne information omkring disse muligheder i hendes undervisning, og derfor kontaktede hun Carsten Bøttzau. Han har i mange år arbejdet som virksomhedskonsulent for sygemeldte, og sidder nu i en funktion, hvor han med støtteordninger er med til at fastholde eller hjælpe borgere tilbage på job.
LÆS OGSÅ: Gør samarbejdet nemmere med nettets værktøjer
Et link til arbejdsmarkedet
Carsten Bøttzau var enig i, at et tværfagligt samarbejde ville komme alle til gode, da borgerne igennem ham kunne blive oplyst om alle de muligheder, der findes inden for kompenserende ordninger.
- Jeg ved, at borgere med kroniske smerter kan have svært ved at se sig selv i et arbejde, da de måske har en forestilling om, at de skal kunne yde 100% i et job, og der derfor ikke er plads til dem på arbejdsmarkedet, fortæller Carsten Bøttzau.
Nu kommer Carsten Bøttzau én gang på hvert smertehåndteringsforløb. Her er hans opgave at informere borgene om hvilke muligheder, der er for at kunne kompensere for de forskellige problemstillinger, som de kan have. Hvis nogle har behov for det, er der også mulighed for, at Carsten kan tage en individuel snak med vedkommende efterfølgende.
- Jeg bidrager også med den gode historie, hvor jeg kan fortælle, at det er normalt for rigtig mange arbejdspladser at deltage i nogle gode løsninger for ansatte eller nyansatte med begrænsninger, fortæller Carsten Bøttzau.
Læs også: Vidensdeling er en styrke
Tværfaglighed giver bedre forløb
Helt konkret gør ordningen, at der eventuelt kan springes nogle led over. Normalt samarbejdede Lisbet Gormsen kun med en sagsbehandler, som sendte borgeren videre til en jobkonsulent, der herefter kontaktede den specialrådgivning, som Carsten Bøttzau sidder i. Ved at Carsten Bøttzau nu kommer ud og oplyser hele holdet om mulighederne, kan denne proces i nogle tilfælde undgås, og Lisbet Gormsen er derfor ikke i tvivl om, at hun kan anbefale ordningen til andre.
- Samarbejdet giver værdi til mit arbejde. Kursisterne kommer med gode tilbagemeldinger, og de får en anden indstilling til at leve med smerterne og komme tilbage i job. Tværfagligheden gør, at det bliver et bedre forløb, og det er til gavn for både borgerne og os medarbejdere, siger hun.