Undgå konflikter med kollegerne

Tre gode råd til at undgå konflikter med kollegerne

Du kan være med til, at uenigheder på arbejdspladsen ikke ender som konflikter. Kend dig selv, lad være med at diskutere og lyt til dine kolleger.

Af Sofie Refsgaard 02/11/2012

Uenigheder på arbejdspladsen er ikke til at komme udenom og kan være med til at styrke arbejdspladsen.

Hvis uenighederne udvikler sig til en konflikt, så er de ikke længere gavnlige, men en belastning for det psykiske arbejdsmiljø.

Arbejdsmiljøweb.dk har tre gode råd til, hvad du selv kan gøre for at undgå, at en uenighed bliver til konflikt.

Kend dig selv

Når en kollega med rette kritiserer noget, du har gjort eller glemt at gøre, så prøv at bevare det professionelle overblik. Hvis du lader dine følelser styre på arbejdspladsen, så øger det chancen for at starte en konflikt.

Læs også: Tre metoder til at håndtere konflikten

Det gør du ved at være bevidst om, hvor du er sårbar. Er du for eksempel sårbar over for kritik, så vil du måske reagere med at gå i forsvarsposition. Det løser ikke konflikten, men kan give din kollega anledning til at fortsætte med kritikken.

Dialog ikke diskussion

Mange konflikter udspringer af, at kolleger diskuterer en uenighed fremfor at have en dialog om løsningen på uenigheden.

Diskussioner handler om at få ret ved at forsvare dine egne meninger og angribe din kollegas argumenter.

En dialog handler derimod om at finde et fælles punkt og en løsning, hvor I kan mødes, ved at lytte og forstå din kollegas meninger. Så fokuser på en fælles løsning i stedet for egne holdninger.

Lyt til dine kolleger

Udgangspunktet for dialog er at lytte og forstå dine kollegers synspunkter.  Forsøg dig med den enkle metode aktiv lytning, hvor du prøver på at sige så lidt så muligt og lade den anden tale. Vær nærværende og se på den, du taler med og hold dine arme langs kroppen.

Du kan læse mere om konflikthåndtering i ’En værktøjskasse om konflikthåndtering’ og på arbejdsmiljøweb.dk.