I Hoved-MED i Børne og Unge i Aarhus Kommune viser man hinanden en stor portion tillid, og det bærer frugt.

Tillid mellem medarbejdere og ledere skaber gode løsninger

I Hoved-MED i Børne og Unge i Aarhus Kommune viser man hinanden en stor portion tillid, og det bærer frugt. Ved at skrue op for tilliden og den sociale kapital har de fundet et fælles fodslag til at løse udfordringerne.

Af Stine Bærentzen 04/12/2012

For nogle år siden gled samarbejdet i Hoved-MED-udvalget (HMU) i Børn og Unge i Aarhus Kommune trægt som en rusten kæde på en gammel cykel. Medlemmerne i udvalget fokuserede på uenighederne, og meget lidt på, om der var noget, de kunne være enige om. Det ændrede sig i 2009.

Udvalget blev inspireret af tankerne bag social kapital, og snart begyndte de at overveje at dryppe social kapital ud over den kæde, der skulle få samarbejdet til at køre – både samarbejdet i HMU og på alle de kommunale arbejdspladser i Aarhus, der har med børn og unge at gøre.  

Blev nødt til at tage chancen

Udvalgets medarbejderrepræsentanter var bekymrede for, hvad social kapital ville betyde for samarbejdet. Dengang så medarbejderne som regel først ledernes nye udspil, når de var færdige.

Den nye form for samarbejde kunne give mere indflydelse, men samtidig kunne medarbejderne risikere at blive taget til indtægt for beslutninger, der er svære, og som de er uenige i.

- I HMU formulerede vi vores vision, som beskriver tingene i social kapital – det vil sige samarbejde, tillid og retfærdighed. Det var undervejs i et halvt år, og på et tidspunkt blev vi nødt til tage chancen. Vi vurderede, at der var store gevinster ved det, fordi vi kunne få mere indflydelse. Så det ville vi gerne, siger repræsentanten for medarbejdersiden, Søren Aakjær, der er næstformand i HMU og formand i Aarhus Lærerforening.

Kæden skulle lige trædes i gang

Social kapital gjorde ikke samarbejdet bedre til at begynde med.

- Frustrationen bredte sig, fordi vi ikke længere brugte tid på det vante, og fordi, vi lige skulle finde ud af, hvad vi skulle med hinanden, siger medlem af HMU og direktør i Børn og Unge, Nils Petersen, der har gjort en stor indsats for at involvere medarbejderne i HMU.

Men udvalgets medlemmer fandt hurtigt et fælles fodslag ved at arbejde ihærdigt med at få den sociale kapital ind i samarbejdet.

Tillid skal vises

Det kræver en indsats at skabe tillid, retfærdighed og god samarbejdsevne mellem medlemmerne af HMU.

- Det holder ikke at skrive, at vi nu skal have tillid til hinanden, og bagefter gøre noget, der ikke er tillidsfuldt, siger Søren Aakjær. Han er opmærksom på at optræde tillidsfuldt og troværdigt over sin modpart, uanset om han optræder som næstformand i Hoved-MED eller som formand for Aarhus Lærerforening.

- Vi skaber nogle processer, hvor vi sikrer, at tingene sker åbent og retfærdigt, så der ikke er nogle, der føler, at de er bildt noget ind undervejs.

Direktør i Børn og Unge i Aarhus Kommune, Nils Petersen

Og ikke alene skabes tillid gennem en tillidsfuld og troværdig optræden. Det skabes også gennem retfærdige processer i samarbejdet.

LÆS OGSÅ: Tillid i et arbejdsfællesskab

Viser kladder frem

I dag fungerer samarbejdet godt, og det gør det blandt andet fordi, at de tidligt i arbejdsprocessen viser tillid til hinanden. Begge parter har tillid til, at modparten er interesseret i at finde frem til en god løsning, og de stoler på hinanden.

- Der er plads til tillid. Det viste arbejdsgiverne, da de begyndte at lægge nogle ting frem til os i kladdeform. Det havde de aldrig før gjort, og jeg tænkte ’hold da op, kan vi få indflydelse så tidligt', siger Søren Aakjær.

Spiller med åbne kort

- Vi stikker en finger i jorden for at finde ud af, om der kan være nogen tvister mellem medarbejderne og lederne, siger Nils Petersen.

Nils Petersen og Søren Aakjær er jævnligt i kontakt inden udvalgsmøder.

Medarbejder- og ledersiden i HMU kender derfor tvisterne inden de drøfter tingene i udvalget, og de ved, hvad der skal til, for at modparten går med til at løse tvisten.

- Jeg har fuld tillid til, at jeg inden et møde ved, om der er et eller andet, som medarbejdersiden får svært ved at sluge. Og jeg er sikker på, at jeg trygt kan sætte mig ned til det møde, fordi der ikke kommer overraskelser, siger Søren Aakjær.

Social kapital gør en forskel

I HMU har de indtil nu haft flere oplevelser med, at social kapital har gjort en forskel. Blandt andet i APV'en.

Derfor insisterer Søren Aakjær og Nils Petersen på at bruge social kapital. Også når det er svært.

LÆS OGSÅ TEMAET: Social kapital

Uddannelse i social kapital

PUF giver viden og værktøjer til arbejdet med den sociale kapital.

PUF har undervist mange kommuner i social kapital. Læs udtalelser fra leder og tillidsrepræsentant på Plejehjemmet Engskrænten i Rødovre, der har deltaget i kurset.

Om social kapital

Fokus i social kapital er på den værdi, som gode relationer skaber for arbejdspladsen. Det vil sige, hvordan relationerne gør arbejdspladsen i stand til at løse sin kerneopgave bedst muligt.

De gode sociale relationer på arbejdspladsen kendes på tre ting:

  • En høj grad af indbyrdes tillid i hele organisationen
  • En oplevelse af retfærdighed - 'at tingene går ordentligt til
  • En evne til at samarbejde godt om kerneopgaven

Kilde: Arbejdsmiljøweb.

Om MED-systemet i Aarhus

MED-systemet sikrer, at medarbejdere får medindflydelse og medbestemmelse.

MED-udvalgene diskuterer alle aktuelle beslutninger, som har betydning for medarbejderne.

MED-systemet i Aarhus Kommune består af lokale MED-udvalg på de forskellige arbejdspladser og et HovedMED-udvalg i hver magistratsafdeling med repræsentanter fra de lokal MED-udvalg.

Det øverste udvalg hedder FællesMED, hvor borgmesteren er formand. Arbejdsgiversiden består af direktører og rådmænd. Medarbejdersiden repræsenteres af de faglige organisationer og næstformændene i magistratsafdelingernes HovedMED-udvalg.

Kilde: Aarhus Kommune