Større forståelse og gensidig respekt gennem jobbytte fra første dag

Låsbyhøj Rehabilitering og Akutcenter handler på baggrund af trivselsmålinger og deres resultater. Arbejdspladsen er et af 13 eksempler på kommunale arbejdspladsers forskellige veje til trivsel. De er alle en del af modellen 'Veje til trivsel – fra måling til handling', der viser de forskellige faser af arbejdet med trivsel.

Af Personaleweb 14/01/2013
KL,
KTO

Låsbyhøj har generelt en høj trivsel og har derfor fokuseret på at bevare og styrke trivslen samt holde gryden i kog. På en temadag blev resultaterne fra arbejdspladsens trivselsmåling (kortlægningen) præsenteret, og der blev taget hul på at fortolke resultaterne af målingen. Her blev det tydeligt, at der generelt var en høj trivsel. På denne baggrund ønskede medarbejdere og leder at igangsætte et tiltag, der kunne fastholde den gode trivsel (prioritering).

LÆS OGSÅ: Andend fase: Kortlægning

LÆS OGSÅ: Fjerde fase: Prioriteringer og indsatsområder

Medarbejderne foreslog derfor at arbejde med jobrotation (handling) for at styrke fællesskabet på tværs af faggrupper og arbejdsområder og dermed opnå et større indblik i hinandens arbejdsområder.

LÆS OGSÅ: Femte fase: Handling og opfølgning

Det har Låsbyhøj gjort

Låsbyhøj Rehabilitering og Akutcenter har arbejdet systematisk med jobrotation. Men ikke i traditionel forstand. Alle medarbejdere har som føl været med en kollega rundt i dennes job en halv arbejdsdag. Føllet hjalp lidt til med arbejdet og brugte ellers energien på at stille undersøgende spørgsmål. En tilgang der har givet en masse aha-oplevelser for begge parter.

Initiativet er tænkt meget enkelt. Alle har kunnet ønske en første og anden prioritet, og herefter er der udarbejdet en plan for, hvem som skulle besøge hvem og hvornår.

Resultater og effekter

Med dette simple initiativ har man på kort tid og med begrænset økonomi skabt større indsigt i kollegaers arbejde og funktioner. Heraf følger en større forståelse og respekt for hinanden. Det har også givet et gensidigt udbytte, hvor såvel føl som mentor har opnået en øget bevidsthed omkring opgaveløsningen hos hinanden. I enkelte tilfælde har det ført til ændrede rutiner og mere hensigtsmæssige måder at gøre tingene på.

Det har samlet set givet et større fællesskab i organisationen, og medarbejderne oplever i højere grad at arbejde på én fælles arbejdsplads.

Medarbejdere er overrasket over, hvor positivt og sjovt det har været.

Tips og gode råd

  • Det kræver ikke den store økonomi. Det handler mere om at planlægge forløbet – udpeg evt. en forløbskoordinator.
  • Send en oversigt ud om hvem, der er blevet parret med hvem. Det giver anledning til dialog, og det giver forståelse for, hvorfor nogle er væk en halv dag.
  • Hav medarbejderne og medarbejderrepræsentanterne med hele vejen.
  • Inddrag alle medarbejdere på arbejdspladsen.
  • Hold det inden for en overskuelig og ikke for langstrakt periode.
  • Gør det enkelt.

Denne artikel er en del af et tema om at skabe en god trivselsproces.

Om Låsbyhøj Rehabilitering og Akutcenter

Arbejdspladsen

Låsbyhøj Rehabilitering og Akutcenter tilbyder døgnbehandling (21 pladser) med fokus på rehabilitering og genoptræning. Opholdene er både planlagte og akutte. Derudover har centret en ambulant funktion, hvor borgere visiteres til rehabiliteringsforløb.

Der er ansat cirka 50 medarbejdere: rengøringsassistenter, pedeller, aktivitetspersonale, administrativt personale, sygeplejersker, social og sundhedsassistenter og -hjælpere.

Formel

Indsigt i kollegaers jobfunktion = større gensidig forståelse og respekt = mere trivsel.

Baggrund og trivselsprocessen

Låsbyhøj har i denne indsats arbejdet særligt med handlingsfasen i trivselsprocessen.

Kontakt

Kirsten Johannsen, Låsbyhøj Rehabilitering og Akutcenter, kjoh@kolding.dk, 79798420

Mette Kristensen, Arbejdsmiljørepræsentant, melk@kolding.dk, 79798410