Open Space

Open Space-metoden bruges til at få diskuteret og løst kritiske eller komplekse emner, der handler om fremtiden. Metoden er mest effektiv, når den anvendes i grupper på 10 til 15 personer.

Af Kompetencernes ABC 22/01/2009

Open Space giver alle deltagerne mulighed for aktivt at deltage i løsningen af komplekse problemstillinger.

Open Space betyder et rum, der er åbent. En enkel ramme, som skaber vilkår for en dynamisk proces af diskussion og samarbejde, idet hver enkelt deltager får mulighed for at bidrage med sin kompetence og kreativitet og har dermed også indflydelse på det endelige resultat.

Skridt for skridt

  1. Deltagerne placeres i en cirkel uden borde.
  2. En facilitator fortæller om problemstillingen og forklarer fremgangsmåden.
  3. Deltagerne går herefter i gang med at få skrevet et ønsket debatemne på et oversigtsskema.
  4. Når der ikke er flere muligheder for debatemner, skriver de øvrige deltagere sig på det emne, de gerne vil diskutere.
  5. Første runde går i gang. Der vælges en referent, og debatten sættes i gang.
  6. Alle deltagere kan efter kortere eller længere tid forlade deres gruppe og gå videre til en anden gruppe. Dog skal de forbi oversigtsskemaet og notere, hvor de så placerer sig, således at der hele tiden er en ajourført oversigt.
  7. Efter en pause går næste runde i gang (hvis man ønsker flere runder).
  8. Til sidst samles alle deltagerne, så alle kan se hinanden. Facilitatoren starter en stafet, hvori der lægges metaforer, signalværdier m.m. i forhold til det overordnede debatemne. Stafetten afleveres til en deltager. Deltageren fortæller kort, hvad stafetten betyder i forhold til det, der har været debatteret. Kun den, der har stafetten, må tale. Alle deltagerne skal have stafetten, men er ikke forpligtet til at sige noget. Den, der startede stafetten, afslutter.
  9. Referater lægges på intranettet. Efterfølgende overtager en arbejdsgruppe det videre arbejde.

Checkliste

  • Samlet oversigtsskema, hvoraf lokalitet og tidspunkt for drøftelsen fremgår
  • Referatskabelon uddelt i lokalerne, hvor drøftelserne skal foregå
  • Skriveredskab i lokalerne
  • Tuscher til brug for udfyldning af oversigtsskemaet
  • En stafet
Debatværktøjet

Her finder du et debatværktøj til kompetenceudvikling i MED-udvalget og på arbejdspladsen

Gå til debatværktøjet