Netværkssucces bliver bredt ud

Region Syddanmark har haft så stor succes med netværksdannelse blandt personalemedarbejderne på regionens sygehuse, at metoden nu gives videre til alle lønmedarbejdere ansat i regionen.

Af Personaleweb 27/04/2007
Danske Regioner,
KL,
KTO

Alting glider bare nemmere, når medarbejderne kender hinanden. Det må de konstatere i Region Syddanmark, hvor de medarbejdere på alle sygehuse i regionen, der arbejder med personalejura og ansættelse, gennem et år har arbejdet målrettet med netværksdannelse.

Med sygehuse fordelt i 18 forskellige byer lægger medarbejderne ikke lige vejen forbi kollegaens kontor, når der opstår tvivlsspørgsmål, eller når der er behov for at diskutere fortolkninger af overenskomsterne. Derfor besluttede regionen at styrke samarbejdet mellem medarbejderne ved at oprette en række netværksgrupper på tværs af gamle amtsgrænser og sygehuse. Grupperne kan selv styre, hvor tit de vil mødes, og fælles for dem alle er, at de nu fungerer rigtigt godt.

- Vi har oplevet, at netværkene gør stor nytte. De sikrer nem adgang til viden og inspiration, og gør det nemmere at løse problemer. Nu ved medarbejderne, hvem der ved hvad, og det er blevet nemmere at gribe knoglen og spørge, når der er blevet sat ansigt på ham eller hende i den anden ende, fortæller Jens Lundgaard, konsulent i Region Syddanmark og projektleder på Syddanske Netværk.

Samarbejde fra første dag

Både han og medarbejdere, der har deltaget i netværksgrupperne, er overbeviste om, at de tætte relationer på tværs af sygehuse er medvirkende til, at mange arbejdsprocesser har fungeret fra dag et.

- Netværksgrupperne har vist sig at være en rigtig god ide til at binde sygehusene sammen og skabe det fundament, den nye region skal bygges på. Grupperne har været med til at afmystificere forskellighed, og jeg fornemmer, at konkurrenceelementet er om ikke helt udryddet - så tæt på udryddet, siger Jens Lundgaard.

LÆS OGSÅ: Stop Stress - skab trivsel i fællesskab

Erfaringer gives videre

Selv om projektet ikke er blevet evalueret formelt endnu, tøver han ikke med at kalde det en succes. Derfor skal erfaringerne nu gives videre til lønmedarbejderne, så de kan få etableret et tæt samarbejde på kryds og tværs af regionen.

- Lønmedarbejderne har selv udtrykt interesse for at få skabt netværksgrupper, og det ser jeg som et meget positivt skridt. Det er en gruppe medarbejdere, som er meget driftsorienterede og derfor nemt kunne lukke sig om sig selv og sine rutiner. Men de cirka 90 medarbejdere synes, at det vil være spændende at arbejde på andre måder og se de kolleger, som de ellers ikke er vant til at holde møder med, siger han.

Netværk tilpasses virkeligheden

I første omgang skal en arbejdsgruppe mødes for at få sat ord på, hvilke tanker og visioner de har for netværksgrupperne. Dernæst vil alle medarbejdere sandsynligvis blive samlet til et to-dages seminar, hvor de sociale relationer kan etableres, og netværksgrupperne kan blive skabt med fundament i deres virkelighed. Derefter er det op til de enkelte grupper, hvornår og hvor tit de vil mødes.

- Vi har gode erfaringer med den autonome form, hvor vi giver grupperne frihed til selv at planlægge. Nogle har selvfølgeligt sagt 'sådan plejer vi ikke at gøre', men de har oplevet, at det har været rigtig gavnligt, fastslår Jens Lundgaard.

Om projektet 'Stop stress - skab trivsel i fællesskab'

Artiklen er en del af projektet 'Stop stress - skab trivsel i fællesskab', hvor Personalepolitisk Forum har samlet viden om, erfaringer med og metoder til at opdage, forebygge og håndtere stress.

Læs også aftalerne om trivsel og sundhed for kommuner og regioner.

Kontakt vedrørende projektet 'Stop stress - skab trivsel i fællesskab'

Preben Meier Pedersen, KL, pmp@kl.dk, 3370 3819

Henrik Carlsen, KTO, hc@kto.dk, 3347 0617

Nicolaj Krogh Jensen, Danske Regioner, nkj@regioner.dk, 3529 8327