Lemvig, Ærø, og Skive Kommune er de tre kommuner, som er bedst til at holde medarbejdernes sygefravær nede.

Gode råd fra bundskraberne i sygefravær

Lemvig, Ærø, og Skive Kommune er de tre kommuner, som er bedst til at holde medarbejdernes sygefravær nede. Det gør kommunerne til absolutte bundskrabere i sygefravær i Danmark. Vi har spurgt de tre kommuner, hvad de gør.

Af Luna Svarrer 10/06/2014

Medarbejderne i Lemvig Kommune placerer sig på førstepladsen over kommunale medarbejdere med mindst sygefravær i Danmark. Det kommunale sygefraværsgennemsnit i Lemvig er nemlig nede på 8,8 arbejdsdage om året.

På andenpladsen ligger Ærø Kommune med 9,2 arbejdsdage, og på tredje pladsen ligger Skive Kommune med et gennemsnit på 9,6. Det viser statistikken over sygefravær udarbejdet af Kommunernes og Regionernes Løndatakontor.

Personaleweb har talt med de tre kommuner, der hver kommer med tre gode råd, som kan inspirere til at mindske sygefraværet på din arbejdsplads.

LÆS OGSÅ: Se de nye tal for sygefraværet

Tre gode råd fra Lemvig

Steen Møller Nielsen arbejder med sygefraværet i Lemvig Kommune, han peger på, at det særligt er den kollegiale omsorg, der gør, at medarbejdere i Lemvig Kommune tager førertrøjen på.

- I virkeligheden tror jeg, at vi gør ligesom mange af de andre danske kommune. Vi laver analyser af sygefraværet, finder ud af hvor sygefraværet stikker ud og arbejder med det. Så jeg tror, der må være noget andet på spil, en slags x-faktor og måske er det omsorgen for hinanden, kulturen i kommunen, men den er svær at sætte på formel, fortæller han.

Alligevel nævner han, at kommunen har haft et øget fokus på sygefraværet i MED-udvalgene og ledelsen, og at alene det øgede fokus er med til at gøre underværker.

Her får du Steen Møller Nielsens tre gode råd:

1. Fokus på sygefraværet
-Det er vigtigt med fokus på sygefraværet både i MED og i ledelsen. Jeg var med til at udarbejde en rapport om de ting, der er problematiske i forhold til sygefraværet, og bare det, at den blev diskuteret rundt omkring i udvalgene og i ledelsen, har været med til at skabe fokus på sygefraværet.

2. Lav gode og realistiske planer
- Desuden er det vigtigt at lave planer for at bekæmpe sygefraværet. For eksempel når en medarbejder har været sygemeldt med stress, i stedet for at medarbejderen bare vender tilbage til de samme opgaver, så skal man kigge på arbejdsopgaverne og lave en plan, der er realistisk. Den kan også handle om arbejdstiden. Det er vigtigt, at man går i dialog og holder sygefraværssamtaler.

3. En kultur med omsorg
- Og så er der kulturen. Jeg tror, det handler om at opbygge en kultur, hvor man drager omsorg for hinanden, hvordan man lige gør, synes jeg er svært at sige. Men hvis man får lavet en trivselsundersøgelse, og der er noget, som ikke ser så godt ud, så kan man jo starte der.«

LÆS PJECEN: Sygefraværssamtaler og statistik

Tre gode råd fra Ærø

Ærø er en lille kommune med ca. 600 medarbejdere, og netop det tætte og intime samarbejde og kendskab til hinanden er en af de væsentligste grunde til, at kommunen får en andenplads på fraværspodiet, forklarer Anne Jeppe Nielsen, der arbejder med kommunens sygefravær.

- Jeg tror egentlig, at det har noget at gøre med, at vi er en meget lille kommune, hvor man er tætte med hinanden, på den måde at vi kender hinanden på arbejde og efter arbejde. Så man kender sine kollegaer, og man ved, hvem det går ud over, hvis man ikke er der. Man har ligesom ansvar for hinanden, når det er sådan et lille sted, forklarer Anne Jeppe Nielsen.

På Ærø holder man også sygefraværssamtaler, men man kalder dem blot omsorgssamtaler. Omsorgen står også indskrevet i kommunens sygefraværspolitik, her står der nemlig, at nærmeste leder skal drage omsorg for, at den sygdomsramte indpasses i opgavevaretagelsen.

Her får du Anne Jeppe Nielsens tre gode råd:

1. Hurtig kontakt til sygemeldte
- Det er en god ide at tage hurtig kontakt til den sygemeldte. Det kan bare være en kop kaffe, hvor man snakker om, hvad man kan gøre, eller hvilke arbejdsopgaver der er aktuelle. Det er vigtigt for, at tilknytningen til arbejdspladsen opretholdes.

2. Omsorg for hinanden
- Det er lidt svært at give et godt råd, når det handler om, at vi er en lille kommune, men jeg tror det væsentligste er det, der ligger i omsorgen. At man viser omsorg for sine kollegaer, både når de er syge, og når de ikke er syge, men især når de vender tilbage. Altså at vise at det betyder noget, når de kommer op på hesten igen.

3. Indslusningsfase med flødeskum
- Desuden tager vi hensyn til den tilbagevendende sygemeldte. På Ældre- og Sundhedsområdet, som ca. svarer til halvdelen af kommunens medarbejdere, indsluser man medarbejderen skånsomt ved at lade en vikar tage den tidligere sygemeldtes vagt, på den måde bliver medarbejderen til 'kollegaernes flødeskum'. Og vi fortæller også, at de skal føle sig som kollegaernes flødeskum i stedet for at have dårlig samvittighed, når de gik hjem efter tre timers arbejde. For personen er ekstra arbejdskraft. Det er super, når de er der, og okay, når de ikke er der. De skal i hvert fald ikke gå hjem med dårlig samvittighed. 

Tre gode råd fra Skive

HR-chef i Skive Kommune Ricki Laursen lægger vægt på to ting, hvis man vil mindske sygefraværet. For det første skal man skabe en kultur i organisationen, der skaber ansvar, nærvær og et meningsfyldt arbejde. I Skive Kommune arbejder man derfor med tanken om, at ansvaret og personalepolitiske beslutninger skal placeres decentralt, så både medarbejder og leder føler et ansvar over for opgaven.

- Vi har en kultur i Skive, som afspejler, at man er væk, når man er syg, og på arbejde, når man er rask. Det er dét, tallene viser. Det handler om, at det er meningsfuldt at komme på arbejde, og at vi har en organisation, der prioriterer nærvær mellem leder og medarbejdere, blandt kolleger og i forholdet til borgerne, forklarer Ricki Laursen.

For det andet arbejder Skive Kommune med sygefravær systematisk, den afholder blandt andet sygefraværssamtaler med medarbejdere, der har været syge i længere tid.

- Sygefraværssamtaler virker, fordi medarbejderen oplever en interesse fra arbejdspladsen, og så tror jeg også, at det er nødvendigt engang imellem, at der er nogen, der presser lidt på. Man finder ud af, at det ikke er enten eller, man kan godt vende tilbage i mindre omfang, fortæller Ricki Laursen.

Her får du Ricki Laursens tre gode råd:

1. Fasthold dialogen
- Det er vigtigt at fastholde dialog mellem leder og medarbejder. Både i dagligdagen, men også når en medarbejder bliver syg.

2. Sygefraværspolitikken skal give mening lokalt
- Personalepolitik og herunder sygefraværspolitik er en ramme, som hver enkelte arbejdsplads skal tage ansvar for, så det giver mening og forankres på arbejdspladsen.

3. Fokus på kerneopgaven
- Den enkelte medarbejder skal have en klar forståelse af, hvorfor det er vigtig at møde på arbejde. Det er kerneopgaven, der gør, at man er motiveret, og at man møder på arbejdet. I stedet for at snakke om sygefravær, burde man tale om, hvorfor vi er her og sørge for, at medarbejderen får brugt sine kompetencer og udrettet noget.

LÆS OGSÅ: Vejledning til aftalen om trivsel og sundhed

De fem bundskrabere i sygefravær
  1. Lemvig: 8,8
  2. Ærø: 9,2
  3. Skive: 9,6
  4. Esbjerg: 9,8
  5. Fanø: 9,9

Kilde: Kommunernes og Regionernes Løndatakontor

De fem topscorere i sygefravær
  1. Ballerup: 14,3
  2. Lolland: 14,2
  3. Halsnæs: 13,8 / Rudersdal: 13,8
  4. Vallensbæk: 13,6 /Lejre: 13,6
  5. Holbæk: 13,2 /Ringsted: 13,2

Kilde: Kommunernes og Regionernes Løndatakontor