Fokusgruppeinterview

Fokusgruppeinterview

'Fokusgruppeinterview' er en metode med fokus på medarbejdernes oplevelser, forventninger, behov og ideer samt prioriteringer inden for et afgrænset antal emner.

Af Personaleweb 27/05/2009
Danske Regioner,
KL,
KTO

Metoden kortlægger det psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladsen og giver mulighed for at få mere dybdegående viden om problemernes karakter, og udvikle eventuelle løsningsmodeller.

Du kan læse mere om værktøjet i '7 - 9 - 13 - Godt psykisk arbejdsmiljø' på side 43. 

Oversigt over, hvad det kræver at bruge værktøjet, og hvad du kan bruge det til

Type

Interview

Forberedelse
  • Udvælgelse og indkaldelse af medarbejdere
  • Valg af tema
Ressourcer Gratis Kompetencer Moderator og assistent Egnet til APV? Dækker:
  • Kortlægning
  • Prioritering
Kortlagte faktorer Åben - afhænger af valgte temaer Fokus på
  • Arbejdsforhold
  • Tilfredshed
Deltagerstørrelse Grupper af medarbejdere Styrker Kan komme i dybden i forhold til årsager og betydning Bemærkninger Tidskrævende

 

Læs 'Godt psykisk arbejdsmiljø - et redskab til arbejdspladsen'
Om projektet 'Stop stress - skab trivsel i fællesskab'

Artiklen er en del af projektet 'Stop stress - skab trivsel i fællesskab', hvor Personalepolitisk Forum har samlet viden om, erfaringer med og metoder til at opdage, forebygge og håndtere stress.

Læs også aftalerne om trivsel og sundhed for kommuner og regioner.

Kontakt vedrørende projektet 'Stop stress - skab trivsel i fællesskab'

Preben Meier Pedersen, KL, pmp@kl.dk, 3370 3819

Henrik Carlsen, KTO, hc@kto.dk, 3347 0617

Nicolaj Krogh Jensen, Danske Regioner, nkj@regioner.dk, 3529 8327