ur og briller

Fem gode råd: Undgå at arbejde og fritid flyder sammen

Kender du det, at arbejdstid og fritid flyder sammen? Her får du fem gode råd til at holde det adskilt - fra forfatter og erhvervspsykolog Pernille Rasmussen.

Af VPT 07/04/2017
Tip 1

Sæt grænser: Afgræns arbejdet i tid og rum. Aftal med en kæreste eller ægtefælle, at I ikke snakker arbejde hjemme eller beslut med dine kolleger, at I ikke snakker arbejde ved frokostbordet. Beslut med dig selv, at du går hjem klokken 16 hver dag og bliv bevidst om, hvad du bruger din arbejdstid på. Og husk endelig at lyt til dine nærmeste, hvis de siger, at dit arbejde fylder for meget

Ved erhvervspsykolog og forfatter Pernille Rasmussen, growpeople.dk

Fra konferencen ”Stress, ledelse og roller i arbejdsmiljøet, afholdt af BFA (BrancheFællesskab for Arbejdsmiljø), april 2017.

Tip 2

Luk ned: Sluk arbejdstelefonen og læg computeren væk, når du er hjemme. Det er supersmart, at vi kan være på i fritiden. Problemet er, at det let komme til at fylde mentalt. Det tager måske kun to minutter at tjekke en mail, men hvis mailen indeholder et spørgsmål eller problem, vi skal tage stilling til, risikerer vi at blive mentalt fraværende i flere timer efterfølgende.    

Ved erhvervspsykolog og forfatter Pernille Rasmussen, growpeople.dk

Fra konferencen ”Stress, ledelse og roller i arbejdsmiljøet, afholdt af BFA (BrancheFællesskab for Arbejdsmiljø), april 2017.

Tip 3

Få en fritidsinteresse: Det kan være en hobby eller sport, noget du går op i og som tvinger os til at se andre mennesker og tænke andre tænker end de arbejdsmæssige. Det giver energi og livskvalitet. Lav gerne aftaler med andre. Det forpligter. Har du svært ved at finde en interesse, så tænk tilbage på: Hvad interesserede mig som barn?

Ved erhvervspsykolog og forfatter Pernille Rasmussen, growpeople.dk

Fra konferencen ”Stress, ledelse og roller i arbejdsmiljøet, afholdt af BFA (BrancheFællesskab for Arbejdsmiljø), april 2017.

Tip 4

Lav et ritual: Det lyder religiøst, men det er det ikke. Det handler om at markere overgangen mellem arbejde og fritid. Det kan hjælpe os til at give slip på arbejdet. Et ritual kan være at gå i bad og skifte tøj efter arbejde. Det kan være cykelturen hjem. Det kan også være at sætte sig i sin yndlingsstol og drikke te efter arbejde.

Ved erhvervspsykolog og forfatter Pernille Rasmussen, growpeople.dk

Fra konferencen ”Stress, ledelse og roller i arbejdsmiljøet, afholdt af BFA (BrancheFællesskab for Arbejdsmiljø), april 2017.

Tip 5

Lav en ju-hu-liste: Mange laver en to-do-liste, hvilket gør, at vi når en masse ting, men vi glemmer tit at fejre alt det, vi har nået. Så skriv ned: Hvad har jeg lavet i dag? Man kan også overdrage til en kollega, hvad man har lavet, inden man går hjem. Derved kan man bedre give slip på arbejdet og oplever større tilfredshed: ”Tænk, har jeg lavet så meget i dag.” 

Ved erhvervspsykolog og forfatter Pernille Rasmussen, growpeople.dk

Fra konferencen ”Stress, ledelse og roller i arbejdsmiljøet, afholdt af BFA (BrancheFællesskab for Arbejdsmiljø), april 2017.

Er du interesseret i flere artikler som denne?

Viden På Tværs samler de gode erfaringer fra kommunerne.
Tilmeld dig det nyhedsbrev, som passer til dit arbejdsområde, og få viden om nye indsatser, erfaringer fra den virkelige verden og gratis værktøjer.

Mere om arbejdstid

Ønsker du at få mere at vide om sunde arbejdsrytmer, og hvordan det kan hjælpe med at forbedre arbejdsmiljøet? Besøg BFA's hjemmeside om arbejdstid, og få inspiration til, hvordan du selv kan skabe dine egne sunde arbejdsrytmer