Top banner

De seks tænkehatte

Tænkehattene tilbyder en metode til at skifte perspektiv på et spørgsmål eller en problemstilling. Metoden gør det muligt at få forskellige perspektiver på brug og udvikling af kompetencer samt forholdet mellem det ønskelige og det mulige i forhold til jobønsker.

Af Kompetencernes ABC 31/05/2016

Hver hat repræsenterer ét bestemt perspektiv: 
Illustration: De seks tænkehatte

Tænkehattene kan bruges i en gruppe til at tydeliggøre det aktuelle perspektiv eller til at løbe alle perspektiver igennem. De kan også bruges individuelt til at sikre, at flere perspektiver er tænkt med, end hvad der umiddelbart kommer til én.

Metoden består i sin enkelthed i på skift at ”tage de forskellige hatte på” og se på problemstillingen udfra dette perspektiv. Laver man det som en gruppeøvelse, skal der minimum afsættes 15-20 minutter pr. hat, og der bør således minimum afsættes 2 timer til processen. Du kan også vælge at gennemføre metoden alene, så kan det gøres på kortere tid. Du kan eksempelvis arbejde med problemstillingen: Hvad er mine kernekompetencer?

Forslag til spørgsmål man kan stille indenfor de forskellige hatte:

  1. Hvid hat: Hvilke konkrete arbejdsopgaver har jeg? Hvilken grunduddannelse har jeg? Hvilken efteruddannelse har jeg? Hvilke kompetencer bruger jeg til daglig? Hvor lang tid har jeg haft mit nuværende arbejde? Hvilke ansvarsområder har jeg?
  2. Rød hat: Hvordan har jeg det på mit arbejde? Hvad ville andre sige var mine kernekompetencer? Hvad er min umiddelbare fornemmelse for, hvad der sker for mig på arbejdet de næste par år?
  3. Sort hat: Hvad trives jeg mindst med? Hvornår keder jeg mig mest? Hvad irriterer mig på mit arbejde? Hvilke arbejdsopgaver har jeg sværest ved? Hvad er jeg mest glad for, at jeg ikke laver? Hvilken ny opgave ville være sværest for mig at påtage?
  4. Gul hat: Hvad trives jeg bedst med? Hvad har jeg lavet på arbejdet de dage, hvor jeg kommer rigtig glad hjem fra arbejde? Hvilke arbejdsgaver lykkes jeg bedst med? Hvornår bliver jeg særligt anerkendt for mit arbejde? Hvor kunne jeg forholdsvis let blive endnu bedre?
  5. Grøn hat: Hvordan kan to af mine nuværende arbejdsgaver løses på en helt anden måde? Hvilke ideer og forestillinger har jeg til fremtidige arbejdsliv?
  6. Blå hat: Hvad er jeg blevet mere tydelig på ved at bruge metoden? Hvad har jeg fået øje på af nye muligheder? Hvilke svar kan jeg nu give på min problemstilling? Hvad er det næste skridt nu?

Metoden og de ovenstående spørgsmål kan bruges som udgangspunkt for kollegial sparring, hvor du og en kollega interviewer hinanden. Det kan være lettere at reflektere og svare på spørgsmålene, hvis en anden stiller dem og således siger dem højt. Samtidig kan det give dig et indblik i, hvordan din kollega ser på sit arbejde – et sådan indblik kan måske give dig yderligere inspiration til dine egne overvejelser om din fremtid.

MUS-automaten

Her kan du danne et MUS-skema

Gå til MUS-automat

Den Kommunale Kompetencefond

Søger I støtte til kompetenceudvikling? Den Kommunale Kompetencefond støtter dig med op til 25.000 kr. til kompetencegivende uddannelser. For at kunne søge skal man være omfattet af en overenskomst mellem KL og et af de forbund, der er med i aftalen om fonden.

Læs mere om hvem der er omfattet af aftalen, og hvordan du søger her

Debatværktøjet

Her finder du et debatværktøj til kompetenceudvikling i MED-udvalget og på arbejdspladsen

Gå til debatværktøjet