TEMA: Sådan arbejder vi med demens

Livshistorie, Tom Kitwood og små simple ting i hverdagen er tilgange de bruger på Sandby Ældrecenter

Personalet bruger livshistorier i pleje af beboere med demens

På Sandby Ældrecenter bruger personalet en teori, der blandt andet lægger vægt på at bruge dementes livshistorie aktivt i plejen.

Af Helga Grønvold 23/09/2015

Med udsigt ud over marker og frugttræer ligger der et et-plansbyggeri med en lille indhegning omkring. Vi er på vest Lolland, og byggeriet huser 21 lejligheder til ældre og demente – det er ældrecentret Sandby i Lolland kommune.

På Sandby Ældrecenter bor ældre borgere fra ca. 65 år med forskellige sygdomme og ca. halvdelen af beboerne er borgere med tiltagende demens. Nogle hvis fremskredne demens har påvirket deres sociale færdigheder og kompetencer, og de har derfor flugt og vrede som reaktion. Andre af beboerne forstår ikke længere det talte ord. Det stiller store krav til personalet og deres faglighed.

Beboernes livshistorie

På grund af beboernes forskellige sygdomme og niveau for mobilitet, er det vigtigt at være pædagogisk i plejen dem. En af de tilgange, ældrecentret Sandby benytter sig af, er at kende til beboerens livshistorie, fortæller stedets teamleder, Karin Hansen. Personalet tager udgangspunkt i Tom Kitwoods teori om pleje af demente. Tom Kitwoods teori går ud på at fremme respekt og bevare værdigheden, som nogle af de centrale principper i dét at yde omsorg for demente. Principperne kan opretholdes, hvis pårørende og personale genkender og indarbejder den dementes livshistorie i plejen, lyder det blandt andet. 

Personalet skal have kendskab til den enkelte beboers livshistorie. Det hjælper personalet til at indføre elementer af beboernes tidligere liv i dagligdagen på ældrecenteret. Beboerne oplever nemlig en ro, når de får lov til at beskæftige sig med noget, der er vant for dem, forklarer Karin Hansen.

-   Hvis en beboer for eksempel har været landmand hele sit liv. Så kan vi tage ham med ud og kigge på køer eller marker. Han kan fortælle om alle kornsorterne. Alt hvad der gror på marken. Der kan du se på folk, at de bliver milde i ansigtet. Det er er hans force, det er noget han ved noget om, uddyber Bente Kristensen, der er arbejdsmiljørepræsentant på Sandby ældrecenter og fortæller videre:

-   Husmoren, hende skal vi måske have til at fortælle om, hvordan man bager småkager op til jul. Måske kan de ikke være med, men så kan de læse opskriften højt og finde mel, hjortetakstsalt og alt det der frem.

Personalet har været på Søfartsmuseum, på havnen, ved købmanden og på værtshuset med beboerne for at få beboerne til at trives og få noget indhold i hverdagen.

-   Hvis ikke blomster får gødning og vand, så kan de ikke gro og trives. Det kan vores borgere heller ikke, hvis de ikke får noget indhold i hverdagen, siger Karin Hansen.

Derfor er det så vigtigt at kende til livshistorien

Demente kan leve i deres liv for tredive år siden. Så derfor kan det hjælpe både beboeren og personalet, hvis personalet kender til borgerens livshistorie, forklarer Bente Kristensen.

-  Jeg har en gang for mange år siden arbejdet med en mand, der normalt var stille og rolig, og der plejede ikke at være noget med ham. Så en dag, så blev det snevejr og han var stort set ikke til at styre. Han ville ud. Men vi var ikke så meget for at lukke ham ud i snestormen. Vi fandt ud af, at han før havde kørt sneplov. Der fik vi pludselig forklaringen på, hvorfor han ville ud. Det var før vi rigtig havde forstået vigtigheden af livshistorierne, siger Bente Kristensen.

-  Fagligheden betyder alt. Den betyder virkelig meget, at de folk der arbejder her, har lyst til at arbejde med det. For man skal have en kæmpe tålmodighed, for folk kan spørge eller sige det samme hundrede gange på en dag. Man skal have en stor tålmodighed og en forståelse for, hvorfor den borger gør, som vedkommende gør. Det får man kun hvis man kigger i deres livshistorie, her kan man finde mange af svarene, siger hun.

De små simple ting

Det behøver ikke alt sammen være udflugter. Mindre kan også give indhold og smil i hverdagen for beboere og personale.

-  Nogle gange er vi nede i de helt små ting. Det handler jo om at skabe de gode øjeblikke. Det kan godt være, at det er glemt om lidt, men lige nu har vi et godt øjeblik, siger Bente Kristensen.

De simple ting kan for eksempel være at bruge fem minutter på, at give en dame, der skal til fødselsdagsfest hjemme hos familien, neglelak på. At sidde og dufte til krydderier sammen kan også give anledning til en hyggelig samtale, fortæller Karin Hansen:

- Sådan en simpel ting som krydderiglas. At man tager krydderiglassene frem og sidde og snakke med damerne eller herrerne om salt, peber, hvidløg, kanel og allehånde. Så kan man jo snakke om kagebagning, jul og hvad det nu ellers er man forbinder krydderierne med.

På Sandby ældrecentre gør de meget ud af at sparre med hinanden, om hvordan de kan skabe de små øjeblikke sammen med borgerne. Både Karin Hansen og Bente Kristensen synes, at de har en god kultur omkring det.

- Det er alle sådan nogle små ting, der skaber glæde. Mulighederne er forskellige alt efter borgeren. Men det handler hele tiden om, at man som leder og medarbejder skal være kreativ – og se mulighederne i det. For vi har ikke oceaner af tid, og vi har en stram økonomi. Så vi skal finde det inden for de rammer, vi har, siger Karin Hansen.

- I den samlede tid, så hænger regnskabet stadig sammen. Jeg kalder det Stjernestunder, når vi for eksempel har sat musik på, og en begynder at danse eller synge, foresætter hun.

De gode stunder bliver der også sat pris på både hos borgere, personale og leder. 

-    Vi er også sådan en stab, at når noget lykkedes rigtig godt, så bliver vi helt høje, så fejrer vi successen med godt humør og vigtigst af alt - at videregive dette til andre kolleger, som så kan give borgeren en stjernestund mere, siger Bente Kristensen.

Kreativitet er nøgleordet

Sandby Ældrecenter kom i gang med at sætte fokus på livshistorien og Tom Kitwoods arbejde i 2008.

- Tilgangen til vores borgere er ikke ny. Det handler om at vi skal opføre os ordentligt, være tilstede på jobbet og se det hele menneske, og at vi skal give dem noget indhold i hverdagen. Nu bliver der bare sat ord, teorier og viden på.

Til spørgsmålet om hvordan de holder live i kreativiteten, svarer Karin Hansen, at kreativiteten hele tiden skal holdes i hævd, og at der skal være nogle foregangsmænd.

-  Det skal pustets godt hele tiden, så gejsten holdes oppe. Det kræver også at medarbejderne får tanken ind under huden. At det bliver en naturlig del. Det er ikke alle, der har det. Der er mennesker så forskellige. Nogle falder det naturligt, andre ikke. Men det kræver store faglige og personlige kompetencer af alle medarbejdere, fortæller Karin Hansen.

Læs om nogle af de tiltag Sandby Ældrecenter bruger i deres arbejde med demente borgere.

Tom Kitwood

Tom Kitwood forskede i dementes behov og pleje af demente, der tager udgangspunkt i behovene. Læs mere om Tom Kitwood og hans teorier (på engelsk).

Sandby Ældrecenter

Der arbejder 30-35 medarbejdere med skiftende vagter på Ældrecentret Sandby. Stedet huser 21 lejligheder til ældre og svage borgere.

De pårørende udfylder papirer om beborens livshistorie, når en beboer flytter ind.

Læs om nogle af de tiltag Sandby Ældrecenter har til deres demente borgere.

Kontakt

Har du spørgsmål til Sandby Ældrecenters brug af Tom Kitwoods teorier eller deres tiltag, er du velkommen til at kontakte:

Teamleder, Karin Hansen
tlf. 5467 4321
kahan@lolland.dk