De aftaler, hvordan de vil have det

Virumgård vil ikke bare acceptere, at det psykiske arbejdsmiljø generelt er hårdt i branchen.

Af Personaleweb 16/08/2006
Danske Regioner,
KL,
KTO

For år tilbage blev der gennemført en trivselsundersøgelse blandt medarbejderne på Områdecentret Virumgård. Arbejdspladsen scorede generelt gode point blandt plejehjemsassistenterne, hjemmehjælperne og de øvrige medarbejdergrupper - på nær på det følelsesmæssige område.

Sådan er det på arbejdspladser inden for socialområdet, lød vurderingen. Og det er da også almindeligt kendt, at de mange daglige skift mellem borgere, der har det og opfører sig meget blandet, er psykisk belastende.

Men Virumgårds leder, Lone Wettergren, mente, at der måtte kunne gøres noget. Hun gik til et konsulentfirma for at få vejledning til at skabe et bedre psykisk arbejdsmiljø og fik midler til det via kommunens koordinationsudvalg. Arbejdet for bedre mental helse blev sat i værk med en plejegruppe á omkring 15 medarbejdere ad gangen.

- Vi fandt ud af, at det handlede om måden, vi kommunikerer på eller rettere, hvordan vi opfører os over for hinanden. Så efter nogle opfølgende kurser, indgik plejegrupperne indbyrdes samarbejdsaftaler, som handler om gensidig respekt, forklarer Lone Wettergren.

Emma Gad på jobbet

- En af måderne at vise respekt er at lytte til hinanden. Når en kollega fortæller om en frustrerende oplevelse, skal vedkommende opleve, at de andre lytter, og at man kan forvente hjælp og råd. Det kan også handle om, at man altid hilser ordentligt goddag og farvel. Det er jo egentlig bare høflighed og almindelig god opførsel, men det er ingen selvfølge. Og husker man på det, kan man vende frustrationer til overskud, fortsætter hun.

Lone Wettergren erkender, at områdecentret ikke kan ændre på de opgaver, det er sat til at udføre.

- Men vi har indflydelse på, hvordan de udføres. Og når man kan få luft for negative oplevelser i arbejdet hos sine kolleger og tale sig frem til en anden måde at gribe tingene an på, så står man ikke tilbage som mislykket og uden selvværd.

Lederen ranker selv ryggen, når ansøgere til stillinger på Virumgård henvender sig, fordi de har hørt, at det er et godt sted at være.

- Vi fortæller også nye medarbejdere, at arbejdspladsen bliver, som man behandler sine kolleger, siger Lone Wettergren.

Kommunikation giver trivsel

Hun er klar over, at lykken ikke er gjort med to dages kursus, så derfor er der efter nogle måneder blevet fulgt op på samarbejdsaftalerne, så de hele tiden passer til den enkelte gruppes ønsker og mål. Det er meningen, at aftalerne fremover skal ses efter hvert halve år.

Men ikke alle grupper har indgået aftaler for den indbyrdes omgangsform. Det er op til den enkelte assisterende områdeleder, om gruppen skal have en, og chefen slår fast, at der ikke er grund til at indgå en aftale, hvis den ikke bliver brugt eller overholdt.

- Men det er tydeligt, at grupperne fungerer bedre, når der er en aftale, som bruges aktivt. Og det er min klare fornemmelse, at sygefraværet generelt er faldet, efter at vi har indgået de her samarbejdsaftaler med hinanden.

Lone Wettergren kan kun anbefale, at man laver lignende aftaler på sin arbejdsplads. Det kan være effektivt at bruge eksterne konsulenter i processen, fordi det kan virke mindre ’farligt’, at udefrakommende stiller de dristige spørgsmål. Men man kan også komme i gang med udgangspunkt i spørgeskemaerne til arbejdspladsvurderingen (APV).

Områdecentret Virumgård

Plejehjem med 78 døgnpladser, heraf 26 demenspladser, og 78 kollektivboliger for fysisk hæmmede samt med udkørende hjemme- og sygepleje i Virum-Sorgenfri.

Omkring 200 medarbejdere, heraf 3 assisterende områdeledere.

Om projektet 'Stop stress - skab trivsel i fællesskab'

Artiklen er en del af projektet 'Stop stress - skab trivsel i fællesskab', hvor Personalepolitisk Forum har samlet viden om, erfaringer med og metoder til at opdage, forebygge og håndtere stress.

Læs også aftalerne om trivsel og sundhed for kommuner og regioner.

Kontakt vedrørende projektet 'Stop stress - skab trivsel i fællesskab'

Preben Meier Pedersen, KL, pmp@kl.dk, 3370 3819

Henrik Carlsen, KTO, hc@kto.dk, 3347 0617

Nicolaj Krogh Jensen, Danske Regioner, nkj@regioner.dk, 3529 8327