Mus og tastatur

Virtuel alkoholbehandling: En håndsrækning til en ny gruppe af borgere

I Holstebro Kommune har de succes med at gøre en række af deres behandlingsmuligheder virtuelle. Den nye behandlingsplatform er en del af Fremfærd-projektet 'Virtuel alkoholbehandling', og tilbyder borgerne en mere fleksibel behandling, og det har bygget bro til en ny målgruppe, som normalt ikke søger hjælp.

Af Mille Redanz 13/06/2017
Fremfærd

Når borgere i Holstebro Kommune ønsker hjælp til alkoholafvænning, har de nu muligheden for at gøre det online. Her kan de chatte med det lokale behandlingscenters alkoholbehandlere, der står klar bag skærmen med rådgivning. Og det har været en vigtig håndsrækning til borgere med fast arbejde, eller borgere som er yngre end den typiske målgruppe, fortæller alkoholbehandler Ann Sofie Kristiansen.

Som alkoholbehandler er hun tit stødt ind i det problem, at borgerne har svært ved at finde tid til behandlingen. De fleste af hendes klienter går på arbejde hver dag, og her kan det være svært at tage nogle timer ud til alkoholbehandling, fortæller hun.

LÆS OGSÅ: Ny hjemmeside: Et værktøj i arbejdet med unge

-Det nye system gør, at vi i højere grad kan ramme en målgruppe, hvor der er en tendens til et mildt overforbrug af alkohol. Det er en målgruppe, hvor personerne ikke selv tænker, at de har et alvorligt misbrug, men alligevel mener, at alkohol fylder for meget i deres hverdag, siger Ann Sofie Kristiansen.

I sit arbejde med den online behandling har hun oplevet en generel positiv feedback fra brugerne af systemet. Hun fortæller, at de er glade for, at de nu kan henvende sig i deres frokostpauser eller om aftenen ved særlige aftaler med behandleren. Det giver borgerne en større frihed.

Borgerne skal blot booke en kontakt i forvejen på behandlingscentrets hjemmeside. Herefter modtager de et kodeord, som de kan logge sig ind på det sikre system med. Når de er inde i systemet har de mulighed for anonymt at føre en samtale med behandleren.

LÆS OGSÅ: Webbaseret alkoholrådgivning skal hjælpe flere af med afhængighed

En behandlingsmetode i tråd med tiden

Ann Sofie Kristiansen er også særligt glad for denne behandlingsmulighed, fordi den passer godt i tiden. Hun oplever også i højere grad at flere og flere af de klienter, som henvender sig, er yngre end før.

-Næsten alle bruger nettet til at kommunikere med hinanden. Det er altså et system, som føles meget naturligt at bruge. Især for de unge. Derfor er det også meget naturligt, at den her behandlingsmåde appellerer til den gruppe, mener hun.

Kommunens nye online indsats er en del af projektet ”Virtuel alkoholbehandling”, som hører under Fremfærd Særlige Behov. Holstebro er en af 15 udvalgte kommuner, der har været i gang med projektet siden dets begyndelse i april 2015.

Ann Sofie Kristiansen har været med siden projektets opstart, og er rigtig glad for at være en del af indsatsen. Hun ser det nye online arbejdsredskab som et godt supplement til den behandling, som hun allerede tilbyder borgerne.

-Der er ikke den store forskel på de behandlingsmetoder, som vi bruger nu over nettet, end når borgeren sidder foran os. Vi tilbyder altså en helt almindelig alkoholbehandling bare med den forskel, at det nu er webbaseret. Så det er let, at trække på sine tidligere erfaringer og faglighed, når vi arbejder online, mener hun.

Nye udfordringer

Leder af Centret for Rusmidler og Forebyggelse i Holstebro Kommune Anne-Marie Schrøder har også selv været rigtig glad for, at være en del af projektet. Hun mener, at den nye online indsats har været med til at få fat i flere borgere og bryde med en række af de tabuer, som ellers forbindes med alkoholmisbrug- og behandling.

Dog har den nye online behandlingsplatform også affødt nogle andre udfordringer, som de i behandlingsteamet har været nødt til at tage højde for.

-En af udfordringerne ved denne behandlingsplatform er, at der er nogle nuancer, som godt kan gå tabt over skærmen. Det er for eksempel sværere at aflæse, hvordan borgeren har det, og det kan også godt blive mere vanskeligt at skulle opbygge en relation til borgeren, fortæller Anne-Marie Schrøder.

Det er udfordring som Ann Sofie Kristiansen også er stødt ind i i sit arbejde med webbaseret behandling.

-Som terapeut er jeg jo vant til, at jeg bare kan række ud til personen, hvis vedkommende lige pludselig bliver ked af det eller bevæget. Den fysiske kontakt er der jo bare ikke. Det er jo til dels rigtig ærgerligt, men det er sagtens muligt at få genoprettet en god relation alligevel, fortæller hun og uddyber.

-Selvom vi måske ikke sidder i samme rum, så kan borgeren og jeg stadig se hinanden og tale sammen. Så systemet kan alligevel give en relativ god kontakt, fortæller Ann Sofie Kristiansen

Erfaringer deles

Sammen med de andre behandlere fra de deltagende kommuner har Ann Sofie Kristiansen været gennem et kursusprogram i systemet. På den måde kunne de blive mere fortrolige med systemet inden behandlingsmåden for alvor skulle tages i brug, forklarer Ann Sofie Kristiansen.

På kursusdagene var der også mulighed for behandlerne at sparre med hinanden og diskutere erfaringer med den nye behandlingsplatform.

Og det har givet hende nogle nyttige tips med på vejen.

-En kommune som Horsens har været et forgangseksempel i indsatsen, og de gav nogle gode tips til, hvordan man kan sikre den bedste behandling over skærmen. For eksempel fortalte de, hvordan man skal kigge ind i skærmen for at skabe en fornemmelse af personlig kontakt. Men jeg synes også, at sådan nogle ting også kom meget naturligt, fortæller hun.

Se Holstebro Kommunes hjemmeside for virtuel alkoholbehandling her

Gode råd til effektiv online alkoholbehandling

Alkoholbehandler Ann Sofie Kristiansen og Leder af Centret for Rusmidler og Forebyggelse Anne-Marie Schrøder har samlet deres bedste råd til effektiv virtuel alkoholrådgivning

  1. God promovering af tilbuddet. For at tilbuddet skal nå ud til den ønskede målgruppe, er det vigtigt med en god og flot hjemmeside, der er let at bruge. En flot hjemmeside gør det også mere indbydende for borgerne, så de ønsker at gøre brug af tilbuddet.
  2. Behandlere med bred faglig erfaring. Den online rådgivning kræver at behandlerne er sikre i deres behandlingspraksis og faglighed, hvis borgerne skal føle sig trygge ved at blive behandlet over nettet.
  3. Kend metodens begrænsninger. Online alkoholbehandling passer ikke til alle borgere, og det er vigtigt at holde sig det for øje, mener Anne-Marie Schrøder.
  4. Styr på teknikken. Teknikken skal være i orden, hvis tilbuddet og behandlingen skal fungere. Ellers kan man ikke nå ud til borgerne.
Om Fremfærd Borgere med Særlige Behov

 

Fremfærd Borgere med Særlige Behov arbejder med kerneopgaverne omkring psykiatri, handicap, udsatte børn og voksne m.v. fx på myndighedsenheder, socialpsykiatriske tilbud, bo- og døgntilbud, aflastningstilbud, misbrugscentre m.v. Læs mere om Fremfærd Særlige Behov her