Udviklingsplan - den hurtige

Du kan se den hurtige udviklingsplan her og downloade modellen i et word-dokument nederst på siden, så du har mulighed for at udfylde og printe skemaet.

Af Kompetencernes ABC 01/06/2015

Introduktion

Du skal nu i gang med at udarbejde din egen udviklingsplan:

  1. Du vil på de kommende skærmbilleder møde en række spørgsmål, som vil hjælpe dig på vej.
     
  2. Når du har besvaret alle spørgsmålene, har du en foreløbig udviklingsplan, som du skal tale med din leder om.
     
  3. Efter samtalen skal du evt. redigere i udviklingsplanen
     
  4. Du kan vælge at gemme og sende din udviklingsplan til din leder. Hvis du ikke vil sende den med det samme, kan du vælge at gemme uden at sende til din leder.
     
  5. Først når du har sendt din udviklingsplan til din leder, eller efter den fastsatte deadline, kan din leder godkende udviklingsplanen.

Evaluering af sidste års udviklingsplan

Nu skal du evaluere den seneste udviklingsplan, som du har udarbejdet i samarbejde med din leder.

Hvis du ikke tidligere har udarbejdet en udviklingsplan kan du fx. skrive, hvad du i anden sammenhæng har aftalt med din leder med hensyn til dine udviklingsmål.

Opfølgning på seneste udviklingsplan:

  • Hvilke udviklingsmål blev aftalt?
  • På hvilke måder er udviklingsmålene opfyldt/ikke opfyldt:
  • Hvordan synes du, at du har udviklet dig det forgangne år?
  • Andre bemærkninger:

Hvis der er udviklingsmål, som ikke er opfyldt, men som stadig er relevante, kan du skrive disse som ønsker til faglige eller personlige udviklingsmål jvf nedenfor.

Du skal nu bestemme dine faglige udviklingsmål

Tænk på, hvad du helt konkret gerne vil være bedre til rent fagligt om ét år. Du kan også starte med at tænke på, hvilke arbejdsopgaver du gerne vil løse eller skal løse, og dernæst hvilke faglige kompetencer, du skal udvikle for at løse disse arbejdsopgaver.

Hvilke faglige udviklingsmål har du (skriv kun 4-5 mål):

Faglige udviklingsmål – aktiviteter

Du skal nu beskrive, hvordan du kan nå dine faglige udviklingsmål. Hvilke aktiviteter skal der til? Du skal både tænke i konkrete kurser eller uddannelser og i ”læring på jobbet”. Desuden skal du tænke over, hvornår du vil gennemføre disse aktiviteter.

Personlige udviklingsmål

Din udviklingsplan skal også handle om din personlige udvikling. Du skal tænke på, hvordan du helt konkret vil udvikle dig personligt. Hvad skal du blive bedre til? Du kan også tænke på, hvilke arbejdsopgaver du gerne vil løse eller skal løse og hvilke personlige kompetencer, du skal udvikle for at løse dem.

Hvilke personlige udviklingsmål har du (skriv kun 4-5 mål):

Personlige udviklingsmål – aktiviteter

Du skal nu beskrive, hvordan du kan nå dine personlige udviklingsmål. Hvilke aktiviteter skal der til? Du skal både tænke i konkrete kurser eller uddannelser og i ”læring på jobbet”. Desuden skal du tænke over, hvornår du vil gennemføre disse aktiviteter.

Langsigtede udviklingsmål

Nu kan du tænke lidt længere frem i dit arbejdsliv (fx om 2-4 år). Hvor ser du så dig selv? Du kan overveje, hvilke ønsker du har til fremtidige arbejdsopgaver (fx nyt sagsområde, ny funktion eller jobskifte). Du kan også overveje hvilke faglige og/eller personlige kompetencer du på sigt gerne vil udvikle.

Hvilke udviklingsmål har du på længere sigt fx 2-4 år

Har du ideer til, hvordan du vil nå disse mål:

 

Download modellen for den hurtige metode
Den Kommunale Kompetencefond

Søger I støtte til kompetenceudvikling? Den Kommunale Kompetencefond støtter dig med op til 25.000 kr. til kompetencegivende uddannelser. For at kunne søge skal man være omfattet af en overenskomst mellem KL og et af de forbund, der er med i aftalen om fonden.

Læs mere om hvem der er omfattet af aftalen, og hvordan du søger her

MUS-automaten

Her kan du danne et MUS-skema

Gå til MUS-automat

Debatværktøjet

Her finder du et debatværktøj til kompetenceudvikling i MED-udvalget og på arbejdspladsen

Gå til debatværktøjet