Det er vigtigt at hilse på kollegerne om morgenen, når du møder dem. Foto: Coloubrox

Sådan bruger du høflighed som værktøj

Takt og tone 2: Brug høflighed som værktøj, det er takt og tone-ekspert Sanne Udsens råd, når det gælder om at komme frem i arbejdslivet. Få tre gode råd til, hvordan du skal opføre dig på jobbet.

Af Luna Svarrer 08/09/2014

Høflighed på arbejdspladsen – gammeldags eller en nødvendighed? Personaleweb sætter i en serie artikler fokus på, hvordan vi omgås hinanden. I denne uge fortæller tak og tone-eksperten Sanne Udsen, hvordan man kan bruge høflighed som værktøj, og om hvorfor uhøflighed er det samme som at skyde sig selv i foden.

Høflighed kommer ikke fra hjertet, men fra hovedet

Høflighed og gode manerer handler ikke nødvendigvis om, at man er et moralsk godt menneske, snarere handler det om, at man kan forstå de sociale normer og agere efter dem, mener Sanne Udsen. Derfor behøver du heller ikke at være et godt menneske for at opføre dig ordentlig. Du kan lære at være høflig og bruge det som et værktøj og måske endda som et våben. 

- Det er en misforståelse, at man skal have rundsave på albuerne for at komme frem i verden. I stedet handler det om at få folk til at kunne lide en og bruge sine gode manerer strategisk og taktisk, forklarer Sanne Udsen.

Med gode manerer viser man nemlig respekt og selvrespekt, og så er det en virkelig effektiv måde at vinde et verbalt slagsmål på.

Læs også: Her er høfligheden udfordret i arbejdslivet

Høflighed som våben

Forestil dig en situation, hvor en kollega i en kantet tone overfuser dig. Du kan vælge at gøre to ting; enten i samme stil at hidse dig op og råbe tilbage, eller du kan med lutter høflighed respondere med et undskyld og takke for de tanker, han har gjort sig om dig. Hvad, tror du, virker bedst?

Scenarie to, selvfølgelig.

- Høflighed kan på den måde være et våben. Det kan være det, der redder dig ud af en situation. At være parat til at undskylde, er virkelig et godt våben, fortæller Sanne Udsen og fortsætter:

- Denne måde at bruge høflighed på, er måske også grunden til, at høflighed har et lidt arrogant renommé. Det kan give bagslag, og man kan blive opfattet som arrogant og glat. Så brug våbnet med måde og omtanke.

Tre råd der giver stof til eftertanke

Men helt almindelig hverdagshøflighed er også et godt værktøj på arbejdspladsen. Når Sanne Udsen beskæftiger sig med høflighed i arbejdslivet, er det, fordi høflighed og etikette stadig er et fundament for at kunne omgås hinanden i fred og ro.

Og hvis man har ambitioner om at klare sig godt i arbejdslivet uanset hvilket fag, man er i, så er det vigtigt at tage høflighed og etikette alvorligt, lyder det fra Sanne Udsen.

I hverdagen på arbejdspladsen kan det være rart at have nogle tommelfingerregler, der kan guide en i en mere høflig retning. Sanne Udsen kommer med tre bud på nogle enkle, men effektive råd til, hvordan du kan være høflig og vise omtanke for dine kollegaer.

1. Sig altid 'hej!’

”Du skal altid hilse på dine kollegaer, når du møder dem. Når jeg siger hilse, mener jeg ikke at give hånd, men bare at sige ’godmorgen’ eller ’hej’. Det allermest ufølsomme er at ignorere sine kollegaer, hvorimod at hilse er det samme som at anerkende deres eksistens. Hvis man ikke hilser på hinanden på arbejdspladsen, kan det være vanskeligt at etablere en kultur om det. Du kan jo ikke lave en personalepolitik, hvor du skriver, at her siger vi hej til hinanden. Det handler i stedet om at få skabt en kultur."

Hvilke grunde kan der være til, at man ikke hilser på hinanden?

"Der kan være mange forskellige grunde til, at man glemmer at være høflig og sige hej. Men effekten er altid den samme: At der er nogen, der føler, at de ikke er vigtige nok til at blive lagt mærke til. Det er ubehageligt, og hvad der måske er værre, set fra ledelsen side, er, at det er med til at skabe disrespekt. Det, man så kan gøre, er at gå forrest med det gode eksempel, men hvis man bare er menig medarbejder er gennemslagskraften lidt mindre, end hvis man er leder. Men jeg ville stadig gøre det."

2. Spis ikke ved skrivebordet

”Mit andet råd er et, som folk måske ikke tænker så meget over: Lad være med at spise ved skrivebordet. Det er virkelig noget, der kan genere kollegaerne. Næsten alt indtagelse af madog drikke  - udover kaffe - kan genere dine kollegaer. Så det er helt klart mit råd, at man lader være”.

Men hvorfor generer det kollegaerne, at man spiser?

”Det handler om, at det larmer, eller at det lugter, og måske er det måden, som folk spise på. Spisning er noget, der skal foregå, når vi er alene, eller når vi er sammen. Vi kan sidde ved et bord sammen og spise, og det er fint, eller vi kan sidde alene og spise, og det er også fint, men når vi sidder alene - sammen med andre - så er det på en måde forkert. Når man snakker med mennesker, der sidder i åbne kontorlandskaber, så er det noget af det, der generer dem allermest. Samtidig med at det også er noget af det, der er svært at sige til andre. Det kan også være svært at forklare, hvorfor folk synes, det er ulækkert, eller at det generer dem. Så derfor skal man bare lade være med at spise ved skrivebordet."

Men så må frugtskålene jo være et stort problem?

”Jeg synes i princippet, at frugtskålen er en god ide, men du skal tænke på, hvor du spiser dit æble Spis det på vej ned i spisesalen, eller mens du går lidt rundt. Du skal heller ikke forhøre dig hos dine kollegaer, du skal bare lade være. For hvis du spørger: ’Er det i orden, at jeg spiser det her æble?’ Hvad tror du så, at de vil sige?  De vil være høflige og siger ja."

3. Ud på toilettet med dig

”Det tredje råd, jeg vil komme med, er, at alt hvad der hedder personlig hygiejne, skal foregå ude på toilettet. Og jeg mener alt."

Kan du komme med nogle eksempler?

”Det kan være alt fra at sidde og rede håret eller klippe negle. Det er altså noget, der kan virke frastødende, og også tandstikker. De fleste arbejdspladser har jo nogle gode toiletforhold, så alt, der har med personlig hygiejne at gøre, skal foregå derude."

Om Sanne Udsen

Sanne Udsen er forfatter til bogen Takt og tone i arbejdslivet - til hverdag og fest, hun er uddannet cand.polit og desuden ph.d. fra Handelshøjskolen, København.

Mere inspiration: Trivselsprocessen
vejen til trivsel

Der er mange veje til at øge trivslen på de kommunale arbejdspladser for ledere og medarbejdere. Modellen 'Trivsel - fra måling til handling' giver et overblik over alle faserne i trivselsprocessen. Læs mere om arbejdsglæde og trivselsmodellen her