Lad være med at sige tingene som de er

Lad vær' med at sige tingene, som de er

Du synes måske, din kollegas præsentation ved sidste personalemøde var rodet og manglede tyngde. Men hvad får hun ud af, at du ukritisk meddeler hende din iagttagelse?

Af Christina Lagoni 06/10/2015

Ærlighed er en overvurderet egenskab, mener de på kommunikationsbloggen BRO-Blog, der blandt andet deler råd ud til, hvordan du kan give dine kollegaer kritik. For ærlig talt, hvem gider egentligt høre den usødede sandhed?

Og så alligevel.

Det handler naturligvis ikke om, at du skal lyve overfor dine kollegaer eller pakke dem ind i vat. Det handler i stedet om, at kritik skal være konstruktiv, og den skal formuleres med omtanke.

Læs også: Gør en forskel, når du giver kritik

Det vi ikke vil høre

En af de værste indledninger til kritik, du kan komme med er denne:

- Personligt bliver jeg altid lidt bange, når en frisk person indleder sin feedback med: ’Nu er jeg jo sådan en, der siger tingene, som de er… ’. For jeg ved, at der lige om lidt kommer noget, jeg ikke har lyst til at høre. Ikke fordi jeg er konfliktsky. Men fordi jeg ved, at min modpart simpelthen har tænkt sig at tvære sin egen version af virkeligheden ud over mig, skriver BRO-bloggeren Anne Gerhardt og giver herefter tre mulige konsekvenser af den alt for ærlige kommunikation.

  • Det har ingen effekt: I ingen udgave af verden vil indledningen få modtageren til at tænke: ’Nå ja, det er jo sådan, tingene er. Tak, fordi du ved at sige tingene, som de er, og hjalp mig til at indse, at jeg tog fejl i den helt store skala. 
  • Du lukker ørerne på din modtager: Vi ved alle sammen godt, hvad fortsættelsen er, når indledningen gjalder. Følgen er, at vi straks monterer skuldrene ved ørerne, forbereder defensiven og lytter som en vis herre gør til Bibelen: Vi leder efter udveje, fejl og mangler ved dit bidrag – og det levner ikke mange chancer for at få indsigter igennem.
  • Du tager fejl: Når du siger tingene, som de er, påstår du, at du har adgang til en højere sandhed – og det er en vanskelig retorisk situation at slippe helskindet fra. For de færreste af os kan sige tingene, som de er, og i mangel af bedre siger vi tingene, som vi er – som de ser ud fra vores næsetip.

Det vi gerne vil høre

Når du sidder i situationen, hvor du skal give feedback til en idé som ifølge dig ikke ligefrem er opfindelsen af den dybe tallerken, så tænk over, at rammen for et udsagn dikterer, hvordan indholdet opfattes, og dermed om kommunikationen lykkes. Du skal sørge for at give dit måske kritiske budskab en ramme, hvor modtageren kan få mest muligt ud af det. Hvis du nedtoner dit budskab, kan du slippe afsted med langt mere, mener BRO-bloggeren.

Prøv for eksempel med nedenstående vendinger næste gang:

1. 'Hvis vi nu sætter tingene lidt på spidsen og …'

2. 'Nu er jeg jo ikke den her, der har mest erfaring, men …'

3. 'Når jeg ser tingene fra min side af bordet, så …'

4. 'Jeg ved, du har travlt, så nu er jeg lidt uhøflig og hopper direkte til sagen …'

- Rammen for dine ærlige buskaber er lige så vigtig som selve budskabet. Din evne til at sætte en ramme er afgørende for, hvordan budskabet bliver modtaget – uanset hvor sandt og soleklart, du selv synes, at det er, skriver BRO-bloggeren.

 

Om artiklen 'Lad være med at sige tingene, som de er'

Denne artikel er skrevet med afsæt i dette indlæg fra BRO-Blog, en af Danmarks mest besøgte kommunikationsblogs. Den er drevet af folkene bag BRO Kommunikation.