Kommunale kvaliteter

Kommunale Kvaliteter

I rapporten og idékataloget, der er lavet i forbindelse med projektet 'Kommunale Kvaliteter', kan du finde inspiration til at involvere medarbejdernes viden og erfaring i udviklingen af de offentlige ydelser.

Af Personaleweb 19/04/2007
KL,
KTO

Formålet med projektet og undersøgelsen er at finde cases, hvor der er fokus på udviklingen af kvaliteten af serviceområderne i den offentlige sektor.

Læs også: Vejviser til kvalitet og trivsel

Udgangspunktet er, at bedre kvalitet i de offentlige serviceydelser sker bedst, hvis de ansatte spiller en rolle i udviklingen af deres arbejdsopgaver.

Konklusionen på undersøgelsen er, at der er fem centrale fokuspunkter i forhold til at have succes med at udvikle kvaliteten i de offentlige ydelser og sikre trivsel hos borgeren:

  • Efteruddannelse/kompetenceudvikling af medarbejdere
  • Følelsen af medindflydelse og faglighed hos medarbejderen
  • Udnyttelse af ildsjælekultur
  • Vidensdeling mellem kommuner, fagfelter, institutioner og medarbejdere
  • God ledelse

Gode eksempler

Rapporten er baseret på 128 cases fra dagpasnings-, skole- og ældreområdet. Fra hvert område er der valgt tre spydsspidscases, der bliver gennemgået i detaljer.

Alle 128 cases er samlet i et idékatalog, hvor du kan finde inspiration til arbejdet med at udvikle kvaliteten af de offentlige ydelser.

Derudover er der også samlet en række gode eksempler fra socialområdet og det tværkommunale område.

Indhold i rapporten:

  • I sammenfatningen kan du læse om de fælles træk, der er ved de forskellige cases på tværs af kommuner og områder.
  • Konklusionen opridser, hvad arbejdet med at udvikle de offentlige ydelser i fremtiden skal fokusere på.
  • Afsnittet 'Introduktion til dagpasnings-, skole- og ældreområdet' giver et overblik over tiltagene på de forskellige områder.
  • Afsnittet 'Kvalitetsudvikling: proces og metode' sætter fokus på, hvordan medarbejderene, lederne og borgerne kan bidrage til udviklingsarbejdet.
  • Afsnittet 'Kvalitetsudvikling: Effekter og resultater' beskriver, hvad både borgere og medarbejdere får ud af at arbejde med at forbedre kvaliteten.
  • Hvordan kvalitetsudviklingsprojekterne bliver evalueret på arbejdpladserne bliver gennemgået i afsnittet 'Kvalitetsudviking: Evaluering'.
Om kommunale kvaliteter

Baggrunden for projektet er temaet 'Ledelse, medarbejderinddragelse og motivation' i Kvalitetsreformen fra 2007.

Kontakt til konsulenterne

KL, kl@kl.dk, 3370 3370

KTO, kto@kto.dk, 3311 9700

Analyserapport
Inspirationskatalog
Gode eksempler fra det tværkommunale område
Gode eksempler fra socialområdet