Blomster

Sommerlæsning: Få de 10 mest populære historier om borgerservice, beskæftigelse kultur og teknik

Få værktøjer, viden og inspiration fra de ti mest læste historier om borgerservice, beskæftigelse kultur og teknik, som vi har bragt i løbet af første halvdel af 2017.

Af VPT 03/07/2017

1: Her skaber de et trygt rum for medarbejderne gennem en-til-en samtaler

Medarbejdere på Materielgård

Materielgården i Vejle har succes med at invitere alle medarbejderne til samtale fire gange om året. Både medarbejdere og ledere ser fordele ved tiltaget.

Læs, hvordan de gør

2: Tillidsbaseret rengøring giver bedre kvalitet og færre sygedage

tillidsbaseret rengøring

Intern Service Gladsaxe besluttede i 2010 at gøre rent efter en ny metode, der giver medarbejderne bedre mulighed for at tilrettelægge deres arbejde. Det har givet bedre kvalitet, gladere medarbejdere og et fælles sprog inden for rengøringsfaget.

Se, hvad det giver dem

3: Guide: Sådan kommer du i gang med at lave podcasts

Podcasts

Podcasts er populære som aldrig før. Men hvordan laver man en god podcast? Vi har spurgt Berit Freyheit, der laver podcasts for Københavns Biblioteker.

Få rådende 

4: Medarbejder nyder jobsucces i Aabenraa: "Resultatmål synliggør, at vi gør en forskel"

mål

Styring af indsatser og synlige resultatmål virker motiverende på medarbejderne, viser erfaringer fra Jobcenter Aabenraa. ”Nu trækker medarbejdere og ledere i samme retning”, lyder det fra socialrådgiver.

Bliv inspireret af tilgangen

5: Den gode borgermodtagelse – 10 gode råd

borgerservice

Bliv inspireret af de løsninger, som lokale borgermodtagelser rundt om i landet bruger til at forebygge og håndtere de konflikter, der kan opstå i enhver kommunal borgermodtagelse.

Få de 10 råd

6: Pioneruddannelse gør HK'ere til specialister i borgerkontakt

Pioneruddannelse gør HK'ere til specialister i borgerkontakt

Man kommer ikke sovende til nye kompetencer. I Horsens Kommune har de taget konsekvensen og lukket Borgerservice én dag om ugen, mens 21 HK-medarbejdere som de første i landet uddannes til ”specialister i borgerkontakt”.

Bliv specialist i borgerkontakt

7: Sådan har sygedagpengeafdeling gjort spildtiden mindre for borgere og medarbejdere

administration

Sygedagpengeafdelingen i Odense Kommune fik nye arbejdsgange, da medarbejdere og ledere lærte, hvad der er vigtigt for borgerne. Udover tilfredse borgere medførte den nye måde at arbejde på også større trivsel hos medarbejderne.

Læs mere om projektet her

8: Skolesekretæren har mange bolde i luften

sekretær

Et projekt fra KL og HK Kommunal har sat fokus på skolesekretærens nye roller i en folkeskole i forandring. De nye roller kan mærkes både hos sekretærerne og hos skolelederne.

Se mere om deres nye rolle 

9: Studerende om tværprofessionelt samarbejde: Det er enormt berigende

Metropol

Fremtidens velfærdsmedarbejdere skal ikke bare forstå egen faglighed men også andres fagligheder. Mød fire studerende fra professionshøjskolen Metropol og hør om deres erfaringer med tværprofessionelt samarbejde.

Hør, hvad de studerende synes

10: Opgør med silotænkning giver tilfredse medarbejdere og frigør ressourcer

Medarbejder på Materielgården i Vejle

Medarbejdere får mere fleksibilitet i deres arbejde og samtidigt spares der ressourcer på Materielgården i Vejle efter opgør med silotænkning.

Bliv inspireret af opgøret