samtale

Silkeborg coacher langtidsledige i job

Hvis ens arbejdsmarkedsydelse er lige ved at slippe op, og man bor i Silkeborg Kommune, får man coaching og flere møder, og det hjælper endnu flere i job.

Af Mette Voss 31/08/2016

Silkeborg Kommune var lige som mange andre kommuner udfordret i forhold til at få langtidsledige, der havde mistet retten til dagpenge, i job, inden deres arbejdsmarkedsydelse også stoppede. Derfor skulle der noget nyt til, og det viste sig at virke. 

Det nye er, at langtidsledige nu får et mere intensivt forløb med en personlig jobcoach, og selvom der ikke var konkrete beviser for, at det ville virke, troede ledelsen alligevel på det. 

- Vi havde en hypotese om, at hvis vi tilbød den her noget mere intensive støtte, coaching, hjælp til at få set på, hvad der kunne være nogle konkrete, mulige nye jobområder og udfordre den enkelte på det, der ikke havde virket hidtil, så ville det være godt. Fordi der var mere tid og en tættere kontakt, siger Ann Tversted, der er afdelingsleder i Silkeborg Kommune.  

Det har kostet ekstra ressourcer at sætte tiltaget i gang, men den indledende hypotese har vist sig at holde stik. 576 borgere har deltaget i projektet i perioden fra 1. januar til 31. juli. Heraf er 276 borgere kommet i job eller ordinær uddannelse.

- De ledige tjener på det, og skatteborgerne tjener på det, det er virkelig en god situation, siger Ann Tversted.  

LÆS OGSÅ: Rapport undersøger nye tiltag på beskæftigelsesområdet

Hyppige møder og konkrete individuelle tiltag

Ugentlige møder i jobcentret kan lyde af meget, men det er blevet taget godt i mod, blandt andet fordi det er så anderledes end det, de ledige er vant til. 

- Nogle tænker: ”Hhmm, hvad betyder det her så”, i starten, men jeg hører egentlig ikke om nogen, som ikke er glade for det, når de er startet, siger Ann Tversted. 

Michael Thiessen er en af de coaches, som arbejder med de langtidsledige, og han er enig i, at nogle måske lige skal se det hele an.

- Det kan godt tage en, to eller tre samtaler, før man får skabt noget tillid og fundament, man kan bygge noget fra, siger han.  

Det hele begynder med et informationsmøde, der er fælles med andre ledige, der om kort tid er i fare for at miste deres dagpenge, men derefter er alle møder individuelle.

- Borgerne er vidt forskellige, og de skal behandles der, hvor de er, det er det vigtigste for os. De skal føle, at det er en ekstra service, de får. De skal føle, at det er en dør, der åbner sig, hvor de har mulighed for de her hyppigere individuelle samtaler, siger Michael Thiessen.

At det hele bliver meget konkret for de ledige er vigtigt, og bolden – og dermed ansvaret - skal hele tiden være på deres side. 

- Det er hele tiden borgerens valg, det er ikke vores valg, for det er borgeren, der skal videre i sit liv. Vi forsøger virkelig at åbne døre på deres præmis ved at afdække, hvor de er henne. Det kan være helt basale ting, som om de har kørekort, eller hvad er deres a-, b-, c-jobmål. Vi giver dem for eksempel også konkrete job med, siger Michael Thiessen. 

Dreamteam får ting til at ske

- Vi kalder os selv et dreamteam i forhold til, at vi faktisk får ting til at ske, siger Michael Thiessen.

Og der sker i hvert fald noget, kan man se på tallene for, hvor mange der kommer i beskæftigelse efter indsatsen fra teamet. Det er lige omkring 50 procent, der ender med at komme i beskæftigelse. 

- Vi vil selvfølgelig gerne endnu højere op, siger Michael Thiessen, der ikke lægger skjul på, at han er meget glad for at være en del af dem, der får det til at ske.

- Man kan godt blive helt høj af det, når man møder nogle af de her borgere, man får ud, når de gode historier kommer frem, siger han.

Han er i teamet sammen med to andre konsulenter, og de er vant til at arbejde med den coachende og tillidsbaserede tilgang. 

Tidligere indsats i fremtiden

Arbejdsmarkedsydelsen er ved at bliver udfaset, og de sidste, der kan få ydelsen, får den lige nu. Når det sker, vil ledige på dagpenge få tilbuddet om en personlig jobcoach, når de har været ledige i 16 måneder. 

- Nu får vi jo mulighed for at få borgerne ind under huden lidt før, og det bliver rigtig godt, for vi kan være udfordrede på, at vi nogle gange får dem lidt for sent, så vi har ikke så lang tid at arbejde med dem, men nu kommer muligheden. Og de er som hovedregel lidt mere motiverede, for de har ikke været ude så længe, siger Michael Thiessen. 
 

Hvad er en jobcoach?

En jobcoach er en jobkonsulent, der har hyppigere møder med de ledige og bl.a. arbejder med coaching-værktøjer. De har også uddannelse, erfaring og interesse i at arbejde coachende