Gør trivselsmålingen nærværende og handlingsrettet

Job- og aktivitetscenter Vestegnen handler på baggrund af trivselsmålinger og deres resultater. Arbejdspladsen er et af 13 eksempler på kommunale arbejdspladsers forskellige veje til trivsel. De er alle en del af modellen 'Veje til trivsel – fra måling til handling', der viser de forskellige faser af arbejdet med trivsel.

Af Personaleweb 06/02/2013
KL,
KTO

Brøndby kommune gennemførte i efteråret 2011 en trivselsundersøgelse (kortlægning) for hele kommunen.

LÆS OGSÅ: Anden fase: Kortlægning

Det har Job- og Aktivitetscenteret Vestegnen gjort

Centret har sat fokus på at gøre trivselsundersøgelsen nærværende, vedkommende og handlingsrettet i de enkelte afdelinger og overordnet. Det har de gjort ved at gøre det muligt for alle medarbejdere selv at formulere sig om trivsel frem for at blive begrænset af et spørgeskema, hvor trivselskategorier er definerede til brug for alle ansatte i en hel kommune.

Samtidig har arbejdet med indsigt og udvælgelse i sig selv skabt øget fokus på trivsel, og derved ændret handlinger i dagligdagen.

Centret har valgt, at hver enkelt afdeling på workshops skal indkredse, perspektivere og formulere, hvad de forstår ved trivsel og det, der øger trivsel.

Hver afdeling har holdt to møder:

  • Et indledende møde, hvor en række temaer om trivsel blev indkredset på baggrund af drøftelser af spørgsmålet: Hvad giver trivsel for mig?
  • En workshop, hvor afdelingerne har arbejdet videre med at konkretisere, hvordan man opnår øget trivsel på de områder, der blev beskrevet på det første møde. Workshoppen var ledet af en ekstern konsulent.

Efter hver workshop har den enkelte afdeling holdt et opfølgende møde, hvor resultaterne fra workshoppen har dannet afsæt for at udarbejde konkrete handleplaner. Materialet fra hver enkelt afdeling er herefter afleveret til MED-udvalget.

MED-udvalget har udvalgt fire indsatsområder, som centret arbejder videre med på tværs af de enkelte afdelinger:

  • Sociale fællesskaber
  • Faglige fællesskaber
  • Indflydelse
  • Anerkendelse

Resultater og effekter af arbejdet har

  • omsat centrets ”Trivsels- og nærværspolitik” til konkrete handlinger og dialog i hver afdeling.
  • skabt et medansvar, medejerskab og energi i trivselsarbejdet: Alle har budt ind med det, som var vigtigt for dem.
  • skabt fælles viden og sprog om trivsel og mere opmærksomhed på at skabe trivsel i opgaveløsningen.
  • gjort at medarbejderne oplever, at den enkeltes trivsel er vigtig for organisationen.
  • øget blikket for hinanden som kolleger, hvordan vi trives på arbejdspladsen og på at hjælpe hinanden. 
  • styrket fællesskabet på tværs af afdelinger, teams og matrikler.
  • givet ledelsen en masse input til, hvordan centret kan arbejde med trivsel.

Tips og gode råd

  • Få en konsulent udefra til at styre processen. Giv ledelsen en tydelig rolle, og lad ledelsen forholde sig til de udsagn, som handler om ledelse. Hvis ledelsen kun lytter, er den ikke offensiv nok.
  • Giv konkret og tydelig information gennem hele processen om, hvad formålet er, hvordan materialet bliver brugt, hvad målet er og baggrunden for den valgte metode.
  • Vær opmærksom på, om nogle afdelinger/enheder har særlige udfordringer, hvor en anden tilgang er mere hensigtsmæssig. Det er for eksempel svært at tale om, hvad der skaber trivsel, hvis en afdeling er lukningstruet.
  • Hvis en gruppe er stor (50-60 personer) er én konsulent ikke nødvendigvis nok.
  • Integrer trivselsarbejdet med APV-arbejdet

Denne artikel er en del af et tema om at skabe en god trivselsproces.

Job- og aktivitetscenter Vestegnen

Job- og aktivitetscenter Vestegnen er et tilbud med mange facetter primært til personer, som står uden for arbejdsmarkedet. Centret driver blandt andet tilbud for personer med sindslidelse og udviklingshæmning og giver støtte og vejledning til borgere i arbejdsprøvning og deres arbejdspladser.

Medarbejdergruppen består hovedsageligt af pædagogisk personale, men rummer også fysio- og ergoterapeuter, social- og sundhedsassistenter, lærere, psykologer, socialrådgivere, værkstedsassistenter og gartnere.

Job- og aktivitetscenter Vestegnen har arbejdet særligt med fortolknings- og prioriteringsfaserne i trivselsprocessen

Sara Vafai-Blom, Job- og Aktivitetscenteret Vestegnen, savbl@brondby.dk, 4511 7409

Formel

Vi italesætter, hvad der skaber trivsel = fælles sprog og viden, og derved mere fokus på trivsel i hverdagen = øget trivsel.

Hent værktøjer til at måle og arbejde med trivsel