Vi genbruger hinandens løsninger

Vi genbruger hinandens løsninger i stor stil

Det er en myte, at offentlige arbejdspladser ikke lader sig inspirere af de andres gode ideer. Tre ud af fire innovationer på de offentlige arbejdspladser er inspireret af eller kopieret fra andre.

Af Mia Dalby Larsen 21/04/2015

Hele 60 procent af innovationen på arbejdspladser i kommuner, regioner og i staten er inspireret af andres løsninger, mens 13 pct. i vidt omfang er en kopi. Det viser Innovationsbarometeret, der er verdens første statistik over innovation i det offentlige og udarbejdet af Center for Offentlig Innovation i samarbejde med Danmarks Statistik og Center for Forskningsanalyse ved Aarhus Universitet.

Det betyder, at 73 pct. af innovationerne i et eller andet omfang er genbrug, og det giver god mening, for innovation er ikke bare at være den første til at finde på noget.

- Innovation er at gøre noget nyt, som skaber værdi på din egen arbejdsplads. Du behøver ikke være den første til at tage en ny løsning i brug, du behøver bare være den første hos jer, siger Ole Bech Lykkebo, der er chefkonsulent i Center for Offentlig Innovation og projektleder for Innovationsbarometeret.

LÆS OGSÅ: Medarbejderne spiller hovedrolle når de gode ideer føres ud i livet

Ingen konkurrenter i det offentlige

Der er gode grundvilkår for at dele hinandens nye løsninger i den offentlige sektor.

- Der er ikke nogen risiko for offentlige arbejdspladser ved at dele, ligesom der er i den private sektor, hvor man kan risikere at blive udkonkurreret af konkurrenten. Der er ikke nogen grund til at holde kortene tæt til kroppen i det offentlige, siger Ole Bech Lykkebo.

Center for Offentlig Innovation er begejstret for, at undersøgelsen har vist, at genbrugsgraden er så høj på de offentlige arbejdspladser. Blandt fordelene ved at låne nye løsninger fra andre er f.eks., at man undgår at begå de samme fejl, og at man vælger løsninger, hvor der er erfaring for, at de virker.

Der sker dog typisk en del tilpasning, før en ny løsning kan overføres fra en arbejdsplads til en anden. Ifølge Ole Bech Lykkebo bør man passe på ikke at overdrive, hvor unikke ens egne problemer er, men de mange tilpasninger er ikke nødvendigvis kun en ulempe:

- Der bliver skabt begejstring i en udviklingsproces, og man får løsningerne ind under huden på en helt anden måde, end hvis man kopierer, siger han.

Cirka halvdelen af de arbejdspladserne, der har deltaget i undersøgelsen bag Innovationsbarometeret, har svaret, at de gør noget aktivt for at sprede innovation. 

Læs om flere af Innovationsbarometeres resultater her.

 

 

 

Hvad er innovation?

I Innovationsbarometeret er brugt følgende definition på innovation: En innovation er en ny eller væsentligt ændret måde at forbedre arbejdspladsens aktiviteter og resultater på. En innovation kan vedrøre

  • arbejdspladsens produkter
  • serviceydelser
  • processer og organisering
  • kommunikation
Om Innovationsbarometeret

Innovationsbarometeret er udarbejdet af Center for Offentlig Innovation i samarbejde med Danmarks Statistik og Center for Forskningsanalyse ved Aarhus Universitet.

Innovationsbarometeret er verdens første statistik om offentlig innovation, og ambitionen for det er, at det kan blive værdifuldt for beslutningstagere, det skal kunne give forskere data til deres forskning, og så skal det kunne inspirere de enkelte arbejdspladser i kommuner, regioner og staten. 

Center for Offentlig Innovation har lavet en hjemmeside, som formidler nogle af barometerets resultater, og du kan også finde historier om arbejdspladser, der har innovation på dagsordenen. Find hjemmesiden her.

Barometeret er udviklet på baggrund af en række spørgeskemaer udsendt til et repræsentativt udvalg af offentlige arbejdspladser, og det bygger på besvarelser fra 1255 arbejdspladser.