44 superbrugere er klar til at yde digital førstehjælp

Her er de klar til at yde digital førstehjælp til kollegerne

Aabenraa Kommune har et korps af 44 superbrugere, der skal rydde digitale sten af vejen for kollegerne. Ansvaret for superbrugerne er for nylig blevet flyttet fra IT-afdelingen til en tværgående digital styregruppe nedsat af direktionen.

Af Personaleweb 16/09/2015

Vi kender alle frustrationen over, at skærmen går i sort eller mystiske fejl-bokse popper op. Hvad gør man så? Man kontakter selvfølgelig sin superbruger.

Aabenraa Kommune har et samlet korps af 44 superbrugere. De fleste er it-superbrugere, andre er superbrugere på fagsystemer eller tekniske superbrugere. lt-superbrugerne skal bl.a. hjælpe med dokumenthåndteringssystemet Acadre, Office-pakken og kommunens skabeloncenter.

Pr. 1. januar i år er ansvaret for super­brugerne flyttet fra IT-afdelingen i Staben til Den Digitale Styregruppe (DDS), der er en tværfaglig chefgruppe nedsat af direktionen. Det er bl.a. sket for at sikre, at det samlede korps af superbrugere altid matcher organisationens behov.

Læs også: Her bliver borgere hjulpet på deres egen skærm

- Der sker en øget digitalisering bl.a. med krav om, at vi selv håndterer flere digitale løsninger i kommunerne. Det stiller større krav til superbrugerne, der skal have kompetencerne i orden. Det kan vi bl.a. sikre via DDS, som går på tværs af organisationen. DDS har vedtaget en ny funktionsbeskrivelse, der bl.a. indebærer, at korpset revurderes hvert andet år, forklarer IT- og Digitali­seringschef Eva Minke-Andersen, der er formand for DDS.

Hvis en superbruger ikke lever op til kravene, skal der findes en ny, der skal godkendes i DDS.

Alle kender mig!

Helle Ullgren er en af fem superbrugere i Børn og Skole. Hun har været superbruger siden 2007 og er rigtig glad for det.

- Det er en taknemmelig tjans. Folk bliver glade, når jeg kan hjælpe dem, og jeg har en stor berøringsflade i hele forvaltningen. Alle ved, hvem jeg er, smiler hun.

Hun bliver typisk bedt om at låse dokumenter op, installere en printer eller hjælpe ved glemte koder. Og så underviser hun kollegerne, når der kommer noget nyt.

- Som superbrugere kan vi bruges til alt om it. Det er ikke sikkert, vi kan svare på det hele, men så kan vi gelejde folk videre til andre. Vi superbrugere, der har siddet her længe, kender hinanden og ved, hvad andre er gode til. Og ellers prøver vi os frem, forklarer Helle Ullgren.

Løbende opdatering

Superbrugerne er desuden organiseret med et underviserteam på tre, der primært underviser i Acadre. De har en månedlig kursusdag målrettet nye brugere af Acadre. Derudover holder teamet som hovedregel en "drop in-work- shop" om måneden og tilbyder ellers at skræddersy kurser, hvis en afdeling har særlige behov.

- Acadre er langt mere end blot et journaliseringssystem. Der er rigtig mange "work smarter"-funktioner, som de fleste Acadre-brugere ikke er opmærksomme på, og som man kunne have glæde af at lære noget om, vurderer superbruger Rita Røjkjær fra underviserteamet.

Læs også: Sådan arbejder vi effektivt med digitalisering

- Jeg er selv en yderst habil bruger af Acadre, som jeg mener helt ufortjent har et dårligt ry. Jeg plejer at sige, at hvis jeg skal skifte kontor, kan jeg nøjes med en flyttekasse. For har jeg en pc eller bærbar med adgang til Acadre, så har jeg altid alle mine papirer med mig.

Acadre

Acadre er et sagshåndteringssystem til offentlige myndigheder. Det bruges af flere end 40 kommuner.