Læs de seks pointer om innovationskultur, som projektet Fornyelse i fællesskab har fundet. Foto: Colourbox

6 opdagelser om innovationskultur

Innovationskultur kan udvikles bevidst på en arbejdsplads, så den understøtter de gode ideer og de mennesker, der får dem og udfører dem. Læs her, hvilke opdagelser projektet Fornyelse i Fællesskab gjorde, da de besøgte arbejdspladser, der arbejder med innovation.

Af Personaleweb 10/02/2015

Hvad kendetegner de innovative arbejdspladser, og hvordan arbejder de med deres kultur for innovation? De spørgsmål har KL og Forhandlingsfællesskabet stillet en række innovative arbejdspladser i kommunerne. I projektet ’Fornyelse i Fællesskab’.

Her har vi samlet nogle af de opdagelser, som projektet førte med sig. Læs dem og få også tips til, hvordan I i fællesskab kan arbejde med at udvikle jeres ideer og innovationskultur. 

Pointerne er uddraget af dybdegående interviews med ledere og medarbejdere på ti udvalgte kommunale arbejdspladser på tværs af sektorer.

1) Innovationskultur kommer ikke af sig selv

Innovation kræver, at ledere og medarbejdere får tilført ressourcer og kompetencer f.eks. gennem uddannelse, økonomi og inspiration uden for organisationen. I mange tilfælde er innovation noget, ledere og medarbejdere selv gerne vil og arbejder med bevidst, men der kan også opstå innovation ud af et krisescenario som f.eks. besparelser, bortfald af opgaver, afskedigelser eller lav borgertilfredshed. Også i dette tilfælde kræver innovation ressourcer og nye kompetencer.

Hvordan er jeres innovationskultur? Tjek den med kulturtermometeret her og prøv de gratis værktøjer, som KL og Forhandlingsfællesskabet har udviklet.

2) Innovationskultur skal ledes

Ledelse er en meget væsentlig komponent i innovationskulturen – ofte er det en stærk ledelse/leder, som sætter en ramme og vision for en ny måde at tænke kerneopgaven og organisering på. En del af innovationsledelse er at vise mod. Innovationslederne beretter ofte om, hvordan de må være opfindsomme for at kunne gennemføre aktiviteter. Det er sjældent lederen, som er den innovative i forhold til at løse den konkrete kerneopgave. Det er medarbejderne. Men lederen understøtter det kreative og nyskabende ved at opfordre, udfordre, støtte og anerkende medarbejdernes ideer og lyst til at afprøve dem.

Lederen skaber rammerne – innovationskulturen – og medarbejderne udfylder dem med innovationer.

Har I brug for et værktøj, der kan gøre jer gode til at sætte rammerne for nytænkning? Download det her.

3) Samarbejdsdrevet innovation har fokus på borgerne

Innovationen sker sjældent med aktiv involvering af borgerne i selve startfasen, men der er ofte stærkt fokus på at løse kerneopgaven bedre og inddrage borgerens perspektiv i innovationsarbejdet. På den måde bliver borgeren en central del af arbejdet med at forny måden, kerneopgaven løses på. Et eksempel er livsmestringsprojekter, som tager udgangspunkt i, at borgerens egne ressourcer styrkes.

Vil I arbejde med fornyelse med fokus på kerneopgaven? Se hvordan I kan bruge værktøjet Bliv skarp på kerneopgaven

4) Effekten af innovation måles sjældent kvantitativt

De innovative arbejdspladser bruger beskedne ressourcer på kvantitativ måling, opfølgning og opgørelse af effekter. Oftest sættes ikke specifikke mål og succeskriterier for innovationsarbejder, men undertiden kigges der på indirekte indikationer i form af trivselsmålinger og fx sygefravær, og ellers primært på om ”borgerne virker gladere”. 

Der bliver dog eksperimenteret rigt med forskellige former for kvalitative opgørelsesformer og rapportering som f.eks. smileys, nyhedsbreve og historier.

Se hvordan I kan arbejde med at sætte mål for jeres indsatser og måle effekten af i de to værktøjer her: Fokus på effekter og Kommuniker værdien

5) Tidlig inddragelse giver bonus

MED bliver brugt i nogen grad i innovationsarbejdet på arbejdspladserne, men sjældent som et debat- og beslutningsforum i forhold til innovation. De innovative arbejdspladser har i stedet fundet andre og mere uformelle samarbejdsformer om innovation og inddrager medarbejderne i implementeringen.  Nogle arbejdspladser er lykkedes godt med tidlig inddragelse af MED og medarbejderne i processerne, og noget tyder på, at medarbejderne tager bedre imod forandringerne på disse arbejdspladser. 

Vil I arbejde videre med inddragelse og at gøre det nye nærværende, så hent hjælp i dette værktøj: Gør det nærværende

6) Dem der tænker på næste led oplever mindre modstand

Forandringerne imødekommes bedst, hvis næste led i processen er involveret så tidligt som muligt. Næste led kan være fra medarbejdere til borgere, fra ledere til medarbejdere eller fra en central forvaltning til de enkelte arbejdspladser. Accepten og samarbejdsvilligheden er høj de steder, hvor næste led har været involveret i at vælge metoder og løsningsmodeller. Ejerskabet til forandringen skabes også i næste led, hvis man kan forklare, hvad deres fordel og rolle i det nye er.

Sådan kan I sætte struktur på det nye i samarbejde med borgerne. Download værkøjet her: Praktiser nye tiltag.

Find værktøjerne

Projektet Fornyelse i Fællesskab og de tilhørende værktøjer til innovationsarbejdet finder du ved at klikke på billedet nedenfor. 

 Læs også innovationshistorier fra arbejdspladser, som har erfaringer med innovationsarbejdet:

Gladsaxe Skole: Vi nedlagde lærerværelset

Plejecenteret Othello, Fredericia: Vi indførte en god dag ved egen kraft

Søndermarksskolen, Frederiksberg: Vi udviklede udeskole i byrummet

Støttecenteret, Handicapområdet, Hedensted: Vi holder ugentlige teammøder

Daginsitutionen Skovtrolden, Næstved: Vi har udviklet et laboratorium