ny arbejdstidsaftale

Succes for ny arbejdstidsaftale

Den danske folkeskole tager nye skridt for at skabe bedre fundament for undervisningen. Når skoleåret starter 1. august 2009, vil lærere og ledere på 1.027 af landets 1.541 folkeskoler arbejde inden for en ny forenklet arbejdstidsaftale, som understøtter udvikling og fremskridt.

Af Personaleweb 04/05/2009
KL,
LC

Vi ønsker en folkeskole, hvor det er eleverne og undervisningen, der er i centrum. En folkeskole, hvor eleverne rustes til at klare sig godt i uddannelsessystemet og i livet. Og hvor dialog om mål og behov i undervisningen er grundlaget for skolens udvikling.

Ved sidste års overenskomst­forhandling indgik vi en ny arbejdstidsaftale, som understøtter denne udvikling, og som samtidig styrker folkeskolen som en attraktiv arbejdsplads for lærere og ledere. Dét har kommunerne og de lokale kredse af Danmarks Lærerforening tilsluttet sig.

Læs også: Nye veje til fastholdelse af lærere

Det er en succes, at 57 kommuner og kredse har opnået enighed om at overgå til den nye arbejdstidsaftale allerede fra det kommende skoleår. Yderligere ni kommuner fortsætter med lokale arbejdstidsaftaler efter samme principper.

Parterne har ydet en enorm arbejdsindsats og samarbejdet konstruktivt om at 'oversætte' den nuværende inddeling af lærernes arbejdstid til den nye aftales få og enkle kategorier. Og der er investeret tid i at fastlægge, hvilke mål og værdier aftalen skal understøtte i den enkelte kommunes skolevæsen. Den nye arbejdstidsaftale har dermed fået en solid lokal forankring.

Aftalen rummer store muligheder

Grundtanken er, at lærerne inden for en overordnet ramme har ansvar for den samlede undervisningsopgave. Aftalen gør dermed definitivt op med timetælleriet i folkeskolen. Det er slut med at opgøre timer til hver enkelt delopgave. Aftalen bygger på respekt for lærerjobbet og styrker den professionelle lærerrolle.

Et andet afgørende nybrud i aftalen er en styrkelse af skolelederens rolle. Aftalen bygger på, at skolelederen sætter mål og rammer og løbende er i dialog med lærerne om prioriteringerne i undervisningen. Aftalen understøtter samtidig en fleksibilitet, som er afgørende for fremtidens skole - at skoleledelsen og lærerne kan 'sætte ind', når der opstår nye behov i undervisningen.

Vi har en stor fælles udfordring i fortsat at kunne rekruttere og fastholde lærere og ledere i folkeskolen. Folkeskolen skal være en attraktiv arbejdsplads, hvor lærerne respekteres for den afgørende samfundsopgave, de løser. Vi skal tiltrække og fastholde lærere og ledere, som kompetent udfylder de nye rammer for professionelt ansvar og ledelse, som arbejdstidsaftalen giver.

Vi er overbeviste om, at de muligheder aftalen giver for at tage ansvar, udfolde sig fagligt og indrette hverdagen fleksibelt vil bidrage til at styrke folkeskolen som en attraktiv arbejdsplads. Samtidig har vi været opmærksomme på at sikre gode vilkår for de yngre, nyuddannede lærere, som vi har hårdt brug for at kunne tiltrække og fastholde. Konkret har vi givet de yngre, nyuddannede lærere mere tid end de mere erfarne lærere til at løse undervisningsopgaven.

Gevinsterne kommer - men ikke af sig selv.

Implementering på den enkelte skole er en udfordring for den kommunale folkeskole. Succeskriteriet er blandt andet fleksibilitet og professionelt ansvar for ledelse og lærere og dermed et bedre fundament for undervisningen.

Læs også: Skolesekretæren har mange bolde i luften

Aftalen bygger på, at lærerne både på egen hånd og i teams tager ansvar for undervisningsopgaven. At lærerne selvstændigt planlægger og fordeler opgaverne imellem sig og er klar til at vurdere og handle på de behov, den aktuelle undervisningssituation afføder. Og at skolelederne tager ansvar for at fastlægge skolens kvalitetsniveau - giver retning og formulerer krav for det pædagogiske arbejde og er i dialog med lærerne om mål og resultater af undervisningen. På dette punkt er vedvarende opmærksomhed samt tillid, vilje og engagement på de enkelte skoler en forudsætning, når den nye aftales gevinster for folkeskolen, lærerne og lederne skal høstes.

Som centrale aftaleparter bag den nye arbejdstidsaftale og forkæmpere for vedvarende udvikling af folkeskolen er vi glade for, at så mange kommuner og kredse allerede nu har taget det første og afgørende skridt - nemlig at opnå enighed om at arbejde efter den nye arbejdstidsaftale.

Folkeskolen er en kerneopgave for kommunerne. Vi har forpligtet hinanden til i fællesskab at følge implementeringen af aftalen i kommunerne, og vi tror på, at tiden vil vise, at aftalen kan bidrage til øget engagement og fleksibilitet i undervisningen og i skolernes hverdag.

Om artiklen

Fælles kronik skrevet af Michael Ziegler og Anders Bondo Christensen, hhv. formand for KL's Løn- og Personaleudvalg og formand for Lærernes Centralorganisation.

Den blev bragt i bladet Danske Kommuner, april 2009, og i bladet Folkeskolen, maj 2009. Fokus på undervisningen - fleksibilitet og ansvar.

Om aftalen

KL og Lærernes Central organisation har i 2008 indgået en central arbejdstidsaftale – Arbejdstidsaftale 08.

Mere inspiration: Udsyn i udskolingen
karriere

Projekt Udsyn i Udskoling har rusket op i ungdomsuddannelsernes hierarkier og forestillingen om det rigtige valg. Projektets formål er netop at give eleverne et friere valg ved at give dem mulighed for at opleve sig selv i forskellige situationer i forhold til valg af uddannelse og karriere. Læs mere om projektet, og få inspiration til dit eget arbejde med elever her.