Systematisk observation og refleksion øger kvaliteten i vuggestuen

Systematisk observation og refleksion øger kvaliteten i vuggestuen

En publikation fra KL og BUPL sætter fokus på, hvordan systematisk observation og fælles refleksion over det pædagogiske potentiale i hverdagshandlingerne øger den faglige kvalitet i vuggestuen.

Af Personaleweb 05/01/2016
BUPL,
KL

Børn i vuggestuen har brug for hjælp til de basale ting i hverdagen: at spise, at få skiftet ble, at få tøj på. Jo mindre barnet er, jo mere fylder disse hverdagshandlinger i dagligdagen og jo mere er pædagogens tid optaget af disse.

Udefra set kan hverdagshandlingerne have karakter af praktiske og rutineprægede opgaver, der ikke kræver et pædagogisk afsæt eller refleksion.

Det pædagogiske potentiale i disse hverdagshandlinger bliver imidlertid tydelig, når pædagogerne observerer og sammen reflekterer over egen og andres praksis. Det er en af konklusionerne fra projektet Småbørnspædagogisk Værksted, hvor en gruppe pædagoger har arbejdet med observation og refleksion over hverdagshandlinger i vuggestuen.

I denne publikation, som KL og BUPL står bag, præsenteres projektet og udvalgte resultater samt en guide til, hvordan pædagoger og ledere med inspiration fra projektet selv kan tilrettelægge forløb med observation og refleksion.

 

 

 

Småbørnpædagoisk værksted
Kontakt

Konsulent Sofie Plenge, KL, email: sopl@kl.dk

Konsulent Christina Elling Skarving, BUPL email ces@bupl.dk