PotentialeProfilen sigter mod høj kvalitet i daginstitutionerne

PotentialeProfilen sigter mod høj kvalitet i daginstitutionerne

Et kortlægningsredskab og inspirationskatalog er nogle af de værktøjer, Ikast-Brande Kommune bruger i PotentialeProfilen, som er et tilbud til alle daginstitutioner. Projektet er netop blevet anerkendt med et certifikat fra EPSA.

Af Nanna Fløjborg 01/12/2015

I 2010 fik udviklingskonsulent Heidi Bak Nielsen en ide, så børnene i Ikast-Brande Kommune kunne få de bedste betingelser for fremtiden. Den gik ud på at højne kvaliteten i daginstitutionerne, og dermed opstod PotentialeProfilen. Målet er at sætte ind, før reelle problemer opstår for et barn. Efter en forsøgsordning i tre år har det vist sig, at projektet har gode resultater, og derfor er det nu blevet et permanent tilbud i kommunen. Projektet har for nylig modtaget europæisk anerkendelse gennem i certifikat fra European Sector Award (EPSA)

- Vi kørte et forsøg med tre børnehaver, og her viste resultaterne, at personalet oplevede, børnegruppens ressourcer og kompetencer steg med 11,5%, og at deres evne til at kunne varetage behov hos børn i specifikke vanskeligheder steg med 14,3%. Herudover var andelen af børn i vanskeligheder faldet med 7,2%, fortæller Heidi Bak Nielsen, som er ansat i Børne- og Familieafdelingen i Ikast-Brande Kommune.

LÆS OGSÅ: Sådan arbejder vi med kerneopgaven

Personalet bliver godt klædt på

Kommunen måler på seks parametre, når de taler om at højne kvaliteten i daginstitutionerne. Det drejer sig blandt andet om personalets kompetencer i at skabe og indgå i positive relationer med børn, at skabe struktur og bruge pædagogiske aktiviteter i hverdagen, og at lære børn de nødvendige sociale kompetencer. Når man skal højne kvaliteten i daginstitutionerne, er hele essensen, ifølge Heidi Bak Nielsen, at personalet er godt klædt på til det, og derfor er PotentialeProfilen et projekt, der sikrer et kvalificeret personale.

PotentialeProfilen består af to dele, nemlig et kortlægningsredskab og et interventionsredskab. Til at starte med udfylder pædagogerne et elektronisk spørgeskema, der kan kortlægge den nuværende kvalitet i daginstitutionen. Herefter kommer en vejleder ud og fremlægger kortlægningen og giver personalet et inspirationskatalog med 30 interventioner, som er skræddersyet ud fra kortlægningen.

- Målet er at knytte den viden, man har fra forskning til praksis. Det gælder også kl. 14, hvor pædagogen står med frugt til 20 skrigende børn, siger Heidi Bak Nielsen.

Hun forklarer, at pædagogerne derfor starter forløbet med at læse en tekst med forskningsbaseret viden, samt får udleveret et materialeark med pædagogiske redskaber, som de så arbejder med. Et forløb foregår i forskellige trin, der hver har en måneds varighed, hvor pædagogerne mødes i grupper hver 14. dag. Efter 5-6 måneder afsluttes forløbet, og der evalueres herefter på resultatet.

LÆS OGSÅ: Feedback og observation fra kollegaer udvikler pædagogernes faglighed

Til gavn for børnene

Ifølge Heidi skal alle børn have gavn af PotentialeProfilen, men børn med særlige vanskeligheder, eller risiko for at udvikle dem, vil især få glæde af den ekstra indsats og højere kvalitet.

- Typisk kommer vi ind, når barnet allerede har vanskeligheder, men målet med PotentialeProfilen er netop, at vi skal gribe ind før, problemerne overhovedet opstår, fortæller Heidi Bak Nielsen.

Derfor måles der på nogle forskellige parametre, og kan man for eksempel se, at et barns sociale kompetencer ligger lavt, vil man starte et forløb op. Her vil pædagogerne blandt andet lære barnet at bruge forskellige værktøjer, eksempelvis et lyskryds. Når der er rødt, skal barnet stoppe op, inden det slår et andet barn, når der er gult, skal det tænke over, hvad planen nu er, og når det er grønt, kan barnet så bruge sin plan.

Heidi Bak Nielsen forklarer, at forskning viser, at jo før man sætter ind, jo bedre er effekten, og derfor er PotentialeProfilen for alle børn mellem 0-6 år. Hun er glad for, at politikerne ønsker at skrive projektet ind i kommunens politik.

- Det er dejligt at have en kommune, hvor man får lov. Det er ikke i alle kommuner, der ville have været fuld opbakning, når jeg som medarbejder kommer og siger, at jeg lige har fået en ide, fortæller Heidi Bak Nielsen. - At det så også bliver anerkendt af EPSA, er jo fedt, afslutter hun.
 

PotentialeProfilen
  • Er et tilbud til alle vuggestuer og børnehaver i Ikast-Brande Kommune
  • Det er blevet besluttet, at alle institutionerne skal anvende PotentialeProfilens kortlægningsredskab hver andet år og bruge den som grundlag for deres handleplaner.
  • Herefter er det frivilligt, om institutionen vil anvende interventionsdelen.
Kvalitet i daginstitutioner
  • En undersøgelse fra USA, hvor børn er blevet fulgt gennem 40 år, har tydeligt kunne fastslå, at når der er høj kvalitet i daginstitutioner, får børn en højere intelligenskvotient, de kommer i højere grad i uddannelse, og de får mindre specialundervisning.
  • Det gør, ifølge Heidi Bak Nielsen, at de i højere grad kan klare sig selv og ikke kommer ud i kriminalitet
European Public Sector Award

European Public Sector Award (EPSA) uddeles hvert 2. år for at hædre nogle af de mest innovative projekter i den offentlige sektor i Europa. I år var temaet 'Den offentlige sektor som partner for et bedre samfund'.

I år deltog 266 projekter fra 36 forskellige lande, og projektet fra Ikast-Brande Kommune er blandt de 64 projekter, der modtager et anerkendende skulderklap i form at et Best Practice Certificate.

Bag EPSA står European Institute of Public Administration, der er finansieret af EU Kommissionen.