Legebande styrker selvtillid og faglighed

Legebande styrker selvtillid og faglighed

IDÉ NR. 9: I Holbæk Kommune viderebringer pædagogerne deres faglige viden til frivillige folkeskoleelever i børnehuset. Læs niende afsnit af artikelserien, der går bag om 10 af de gode idéer fra kampagnen Danmarks Bedste Mindste Idé.

Af Mie K. Bertelsen 12/11/2014

Hver uge tager en gruppe friske elever fra 5. og 6. klasse i Holbæk Kommune på besøg i Kundby Børnehuset. Gruppen af frivillige skolelever går under navnet ’Legebanden’ og i samråd med pædagogerne, aktiverer de en gruppe mindre børn fra børnehaven med sjove lege og aktiviteter. Det er en ordning, som både giver noget til store børn, små børn og pædagoger. 

To pædagoger er tilknyttet ’Legebanden’ i Kundby, og ifølge pædagogen Vicki Dahl Pedersen er en af de bedste ting ved at være en del af Legebanden, at hun får mulighed for at videregive sin faglige viden.

Læs også: Kreativiteten skal ind i og ikke ud af boksen

- Når børnene kommer at spørge mig, hvordan de skal reagere i en bestemt situation, så kan jeg bruge min viden til besvare deres spørgsmål. Nogle gange kører arbejdet bare på samlebånd, men så er det rart at stoppe om, og tænke over, hvorfor det er, jeg gør, som jeg gør, fortæller Vicki Dahl Pedersen og påpeger, at ’Legebande’ har givet hende mere selvtillid i arbejdet.

Gode fordele at hente for alle

Den fredelige bande startede i efteråret 2013, og udover at give eleverne en indsigt i faget, så forklarer Vicki Dahl Pedersen, at de små også drager nytte af ’Legebanden’.

- Børnene synes, det er sjovere at lege med nogle, som er tættere på deres egen alder, og de får en indsigt i, hvad det vil sige at gå i skole, forklarer hun.

Elevmedlemmer af ’Legebanden’ får til gengæld en ansvarsfølelse, og de kan føle sig mere selvsikre, når de skal stå frem for andre. Det forklarer Ruth Anita Poulsen, initiativtageren til ’Legebanden’ og frivillighedskoordinator i Børn og Unge sekretariatet i Holbæk Kommune.

- Eleverne fremstår som rollemodeller for de mindre børn, og de oplever, at der er nogen, som er glade for at se dem. Det giver dem selvtillid, fortæller Ruth Anita Poulsen

For at sikre at eleverne kan bære opgaven, bliver de sammen med pædagogerne undervist en eftermiddag af en DGI-instruktør i mulige aktiviteter og lege. Efterfølgende laver pædagogerne og de unge en aktivitetsplan og taler om, hvordan de kan interagere sammen med de mindre børn.

En idé blev plantet

Idéen om ’Legebanden’ opstod i forbindelse med byrådets beslutning om, at Holbæk Kommune ville sætte mere fokus på frivillighed. En projektgruppe blev nedsat, og de bad kommunens ansatte på frivillighedsområdet om idéer til konkrete forslag. Hertil indsendte Ruth Anita Poulsen et forslag om at involvere folkeskoleelver fra 5. - 6. klasse i børnehusenes aktiviteter.

- Man kender idéen fra skolepatruljen, hvor eleverne får en dags undervisning i lege, og deres opgave er at aktivere børn og igangsætte lege på skolens legeplads. Det var en idé, vi kunne videreudvikle, da to børnehuse i kommunen havde givet udtrykt for, at de gerne ville arbejde med motorik og udeaktiviteter, fortæller initiativtageren Ruth Anita Poulsen.

Kundby Børnehus var de første til at implementere idéen, men siden er ni nye udgaver af ’Legebanden’ opstået i Holbæk Kommune.

Se video

Legebanden har vundet indpas både hos eleverne og de mindre børn. Og pædagogerne har også sagt god for konceptet, hvor de større børn kommer og leger.

- De klarer det rigtig godt, og de får et stort ansvar, og man mærker, at de vokser. Vores børn i børnehuset synes, det er kanon, at der komme nogen og leger med dem på et andet niveau, end vi gør. De er stadig mere legebørn. De leger fanger. Det kan vi andre ikke holde til så længe, men det kan børnene, fortæller pædagog i Kundby Børnehus. 

Se hele indslaget fra TV2ØST om Legebanden i Kundby 

Hverdagsinnovation

De vandt ikke, men idéerne er gode og kan inspirere andre. VidenPåTværs bringer ti artikler om nogle af de gode innovative idéer, der har deltaget i Danmarks Bedste Mindste Idé 2014.
Læs den vindende idé her.